Höj dagersättningen för ukrainska flyktingar

Omkring 50.000 ukrainare har flytt till Sverige till följd av Rysslands invasion av Ukraina och fått uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet. De ukrainare som inte har fått arbete har nu i två år behövt leva på en väldigt låg ersättning på bara 71 kronor om dagen. Frivilligorganisationer larmar om att pengarna inte räcker till och att ukrainska barn och kvinnor går hungriga i Sverige. Centerpartiet lägger nu fram ett skarpt förslag i finansutskottet för att höja dagersättningen för ukrainare som kommit hit och lever under massflyktsdirektivet från 71 kronor till 132 kronor.

- För de som kämpar vid fronten i Ukraina skapar det stor stress att deras familjer är så utsatta i Sverige. Detta är skamligt för Sverige som land. Vi i Centerpartiet har drivit på för en höjd ersättning sedan kriget i Ukraina bröt ut, men nu har situationen för många nått bristningsgränsen, säger Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok.

Massflyktingsdirektivet innebär att de som flytt från Ukraina får uppehållstillstånd enligt ett parallellt eget system med särskilda regler. Det ger rätt till uppehållstillstånd men inte folkbokföring. För de ukrainare som arbetar innebär det sämre förutsättningar jämfört med andra personer som kommit till Sverige från ett land utanför EU för att arbeta.

Centerpartiet tycker att regeringens besked om att fokus bör vara på att ukrainare hittar en sysselsättning och får folkbokföra sig är bra i grunden. Men det är fortfarande oklart hur regeringen tänker genomföra det och när åtgärder kan bli aktuella.

- Nu behövs handlingskraft. Situationen är verkligen extrem. Och regeringen har tyvärr inte presenterat något konkret förslag för hur man ska lösa situationen för ukrainska flyktingarna som befinner sig i Sverige. Det handlar inte bara om den låga ersättningen. Möjligheten att få ett svenskt personnummer skulle exempelvis avsevärt underlätta vardagen för dom här människorna, säger Jonny Cato migrationspolitisk talesperson.

Många ukrainare som flytt till Sverige har också valt att lämna vårt land. En del har sökt sig till andra EU-länder och andra har återvänt till Ukraina. Massflyktningsdirektivet och dess regelverk som dessa människor levt under i Sverige och EU var aldrig tänkt som en långsiktig lösning.

- Kriget har inte tagit slut. Massflyktningsdirektivet är inte en långsiktig lösning. Ersättningsnivåerna som är anpassade för att ges under en kort och begränsad tid är nu otillräckliga för att den här gruppen ska kunna klara sig i Sverige. Istället har de blivit en av anledningarna att ukrainska flyktingar helt enkelt inte kan leva kvar i Sverige och tvingas lämna tryggheten här, säger Martin Ådahl, ekonomisk-politisk talesperson.

Muharrem Demirok, partiledare

Martin Ådahl, ekonomisk-politisk talesperson

Jonny Cato, migrationspolitisk talesperson

Uppdatering:

Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Socialdemokraterna röstade ner Centerpartiets förslag om höjd dagsersättning i finansutskottet och därmed föll förslaget.