Lidingö
  • / Nytt ledarskap på ön

Nytt ledarskap på ön

Bild

Centerpartiet arbetar som största oppositionsparti för ett nytt ledarskap på ön. Ett ledarskap med vision för ett tryggt Lidingö med småstadskänsla. Ett ledarskap som lyssnar och hushåller med skattebetalarnas medel.

Om knappt två år är det val igen. Centerpartiet kommer arbeta för ett nytt politiskt ledarskap efter valet 2018. Vi vill ha ett ledarskap med en vision för ett tryggt Lidingö som utvecklas i samklang med sin småstadskänsla, ett ledarskap som lyssnar på Lidingöborna och som är varsamma med Lidingöbornas skattemedel.

Dagens majoritet visar brist på ledarskap trots hela fyra kommunalråd från M, LP och KD. Majoritetens saknar vision, lyhördhet och slösar på Lidingöbornas skattemedel, ett exempel är bygget av snabbcykelvägen på Norra Kungsvägen. Eller snarare hur de nästan byggde klart den för att sedan återställa vägen till en hög kostnad när den väntade motreaktionen kom. Ett annat exempel är hur man tog bort 40 parkeringsplatser för att bygga en överbred cykelbana i Näset – i ett område där det redan fanns en fungerande cykelbana och rådde stor parkeringsbrist.

Annars har inte mycket gjorts under majoritetens första halvlek. Lidingöborna har efterfrågat en ny simhall i åratal, ändå ska den inte vara klar förrän 2021. LP har trots detta i annonser stämplat ”Klart” på sin valaffisch ”JA till simhall”. Men man kan faktiskt inte simma i en valaffisch!

Något annat som inte heller är klart är vattnet i Kottlasjön, tvärtom är det grumligt och inga åtgärder har gjorts trots att halva mandatperioden har gått. Men en sak gör majoriteten, de satsar 350 mnkr i sitt eget stadshus.

Centerpartiet menar att Lidingöborna förtjänar ett bättre ledarskap som möter framtidens utmaningar. I brofrågan krävs ett omtag för att möta framtidens kollektivtrafik. Det handlar om behov av dubbelspår, sammankoppling med Spårväg City, smart omstigning i Ropsten och utvärdering av Lidingöbanan via Lidingö Centrum.

I gymnasiefrågan behöver plats skapas för ökande elevkullar som inte får plats idag på grund av att
M, L och KD la ner Gångsätra gymnasium. För att kunna möta utmaningar som dessa kommer Centerpartiet som största oppositionsparti att arbeta för ett nytt politiskt ledarskap i stadshuset.