"Centern möter" bakom kulisserna på Sagateatern

Bild

När enhetschef Lena Lagerkvist visar ”Centern möter” runt i den anrika Sagateatern är lokalen stilla och tyst. En snabb titt på kvällens schema avslöjar dock att teatern, verksamhetens hem sedan 70-talet, strax kommer fyllas med liv och rörelse när kvällens grupper äntrar scen. Schemat är som vanligt fullspäckat.

För många av de 290 eleverna är Sagateaterns lokaler den första kontakten med skådespeleri. ”Det är långt ifrån alla teatergrupper som från början får stå på en riktig scen som vår och för många av våra elever ger Sagateaterns scen en extra dimension till skådespeleriet” konstaterar Lena och ungdomskulturproducent Sebastian.

Sedan teatern startades på 50-talet har flera av teaterns elever gått vidare in i teater- och filmvärlden, bland de kanske mest kända finns flera ur humorgruppen Grotesco. Förutom teaterskoleverksamheten erbjuder Sagateatern öns förskolor och skolor olika typer av aktiviteter. Bland annat driver man Skapande Skola på uppdrag av Kulturrådet. Här får elever i årskurs fem pröva på att utrycka sig genom bild, dans och drama. ”Dessa aktiviteter är mycket populära och bokas snabbt upp” berättar Lena

Ett annat exempel på Sagateaterns populäritet visas i söktrycket på det teaterläger som anordnas i början av varje sommarlov. ”Årets platser tog slut på två timmar”, konstaterar teaterpedagog Ida.

På frågan om framtiden svarar Lena att ”Trycket på våra eftermiddagstider är stort och en trång sektor, tyvärr är det inte enkelt att hitta andra lokaler som vi löpande kan använda till vår verksamhet” och fortsätter, ”Sen tycker det är synd att gymnasiet idag inte bedriver någon dramaverksamhet, vi skulle gärna vara behjälpliga i det”.

”Centern möter” tackar för ett mycket inspirerande samt intressant möte och titt in i öns teatervärld.