Emil Källström: Fel tänk att skatteväxla med flygskatt

Igår presenterade regeringen ett nytt skatteförslag för att få fler i jobb.
Förslaget möjliggörs genom en föreslagen flygskatt.
-Det här är ett förslag som varken rimmar med klimatnytta eller Löfvens hela landet-skryt. Regeringens gröna skatteväxling faller med flygskatten eftersom miljöeffekten är väldigt låg och leder till regional klyvning, säger Emil Källström.

Regeringen planerar att sänka skatten för den som anställer en första medarbetare.

- Regeringen har efter två år gett oss rätt och dessutom köpt vårt förslag om att sänka skatten för att göra det lättare och billigare att anställa i småföretag. Men samtidigt kör regeringen en krångligare form och en slags halvvariant och en massa hängslen och livrem. Vi föreslår att man helt slopar arbetsgivaravgiften de första två åren. Förslaget gäller för alla, till exempel nyanlända, unga eller långtidsarbetslösa som inte tidigare haft jobb, säger Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson.

En grön skatteväxling innebär att det ska ske en klimatnytta.

- Vi har redan finansierat vårt förslag fullt ut med smart grön skatteväxling. Regeringen å andra sidan finansierar med en flygskatt på avstånd som inte ger någon vidare miljöeffekt. Vill man ha verklig miljöförbättring och mindre utsläpp så skulle man se till så att flygen åker mer på förnybart bränsle. Det är redan verklighet. Nyligen startade världens första kommersiella flyglinje som går på förnybara bränslen från skogsrester, säger Emil Källström.

Ett flertal aktörer har redan kritiserat förslag och flygbolag som SAS och Norwegian hotar att lämna landet. Dessutom bidrar flygskatten till sämre konkurrenskraft och ytterligare klyvning av Sverige.

- En nationell flygskatt leder till stora skador på jobben och ekonomin. Flygbranschen räknar med cirka 10 000 färre jobb och 5,4 miljarder i lägre tillväxt. Många av jobben som försvinner finns långt ifrån storstäderna, på de regionala flygplatser som redan kämpar för sin överlevnad. Flera av dem riskerar att behöva stänga. Andra jobb som kan förloras finns i besöksnäringen, som tappar kunder när det blir dyrare att flyga inom Sverige, avslutar Emil Källström.

Läs mer:
Nej till ineffektiv Flygskatt!
"Nationell Flygskatt tom populistisk symbolpolitik"
Flygskatten - miljarderkostnader för svenska resenärer
Debatt: Nationella flygskatten är helt fel väg att gå