Annie Lööf: "Vi behöver ett nytt, grönt ledarskap"

I samband med Miljöpartiets kongress som inleds i dag beskriver Annie Lööf vad som krävs för att få fart på den gröna omställningen igen.
"Vi behöver ett nytt, grönt ledarskap som möter klimatutmaningen med skarpa verktyg som gör det lättare och billigare för privatpersoner och företag att ställa om", skriver hon.

I dag inleder Miljöpartiet sin kongress i Linköping. Miljöpartiet har ansvarat för Sveriges klimat- och miljöpolitik i snart tre år. Många upplever att de svikit sina ideal på området, att klimatet och miljön fått betala priset för att MP hamnat i regeringen.

Den bilden stöds av Naturvårdsverkets scenariorapport, som släpptes i mars. Enligt rapporten har takten på de minskade koldioxidutsläppen halverats sedan Miljöpartiet fick ansvar för regeringens klimat- och miljöpolitik. Under 2016 till och med ökade Sveriges utsläpp av växthusgaser.

Rapporten pekar också på att utvecklingen inte ligger i linje med Parisavtalet. Det innebär att regeringen än så länge inte lyckats infria de åtaganden som man skrev under i det historiska avtal som kom till stånd under COP21 i december 2015.

Det är med stor oro jag ser på denna utveckling. Rapporterna duggar tätt i medierna om hur klimatförändringarna drabbar människor världen över. Uppvärmningen är en av vår tids stora ödesfrågor, där varje land måste dra sitt strå till stacken om vi tillsammans ska trycka tillbaka koldioxidutsläppen och uppnå tvågradersmålet.

Sverige är ett litet land, men vi har tidigare visat att vi kan ta ledningen i klimatfrågan. När Centerpartiet hade ansvaret för klimatfrågorna i Alliansregeringen minskade utsläppen kraftigt. Den gröna omställningen tog fart. Elen från vindkraft tiodubblades och de förnybara bränslena i transportsektorn växte sig tre gånger så stor. Vi levererade resultat för klimatet och miljön, samtidigt som vi skapade nya jobb.

Det finns en betydande skillnad mellan hur Alliansregeringen tog sig an klimatutmaningen och hur Miljöpartiet i dag väljer att agera. Centerpartiet ser företagen som en viktig nyckel för att kunna växla över till ett fossiloberoende samhälle. Genom att göra det billigare för företagen att vara miljövänliga och lättare för konsumenterna att göra klimatsmarta val kan marknaden bli en förbundsförvant i kampen mot klimatförändringarna.

Det uppnår vi inte minst genom smarta styrmedel. Centerpartiet har i vår budgetmotion presenterat en stor, grön skatteväxling på 33 miljarder – där vi höjer skatten på det som är dåligt för miljön och använder pengarna för att sänka skatten på jobb och företag. Det är en kraftfull reform som gör skillnad på riktigt.

Med samma princip vill vi få fart på omställningen av fordonsflottan, en helt avgörande uppgift i ett läge när inrikes transporter står en tredjedel av de totala koldioxidutsläppen i Sverige. Det gör vi med en grön bilbonus, där den som köper en ny, klimatvänlig bil får en rabatt på upp till 100 000 kronor. Systemet finansieras genom en avgift på köp av bilar med höga utsläpp.

Jag känner respekt för Isabella Lövins och Gustav Fridolins klimatengagemang, men en stor oro över MP:s oförmåga att leverera resultat. Det viktiga är inte att presentera en stor miljöbudget – det viktiga är att utsläppen minskar och att den politik man genomför leder till resultat för miljön och klimatet. Att blint fokusera på bidrag till offentliga verksamheter, utan att använda marknadens kraft i omställningen, är inte en framkomlig väg.

Vi behöver ett nytt, grönt ledarskap som möter klimatutmaningen med skarpa verktyg som gör det lättare och billigare för privatpersoner och företag att ställa om. Det behövs en öppenhet för ny teknik och en förståelse för att tillväxt och god miljö går hand i hand. Då kan Sverige börja leverera resultat på klimatområdet igen.

Annie Lööf (C), partiledare