Annie Lööf: 2000 kronor mer i plånboken för alla som jobbar

Annie Lööf vill att alla som jobbar ska få behålla mer av sin lön och Centerpartiet föreslår därför att skatten sänks för alla som jobbar. Mest går till dem med lägst inkomster.

- Många som jobbar känner att de glöms bort med regeringens politik. Centerpartiet vill därför att alla som jobbar ska få behålla mer av sin lön, men att de som tjänar minst ska få behålla mest, säger Annie Lööf till Rapport.

Centerpartiets föreslår därför att alla som jobbar ska få behålla 2000 kronor mer i plånboken varje år.

Förslaget, som presenterades i Rapport under torsdagskvällen, innebär att de med lägst inkomster ökar sin disponibla inkomst mest.

- Det är rättvist att de som tjänar minst får mest när man sänker skatten för alla som jobbar. Centerpartiet vill därför att alla som jobbar får behålla mer av sin lön men att mest ska gå till de med lägst inkomster, säger Annie Lööf.

Centerpartiet och Alliansen sänkte under tiden i regeringsställning skatten framförallt för de med låga inkomster. Det gjorde det mer lönsamt att arbeta, ledde till cirka 100 000 nya jobb och det ökade människors självbestämmande. Det nya förslaget från Centerpartiet innebär en skattesänkning för de som jobbar på totalt 8,4 miljarder redan år 2018.

- Många känner en oro över att få pengarna att räcka till. Om fler får behålla mer av sin lön ökar deras trygghet och självbestämmande. Med vårt förslag skulle en person med låg inkomst få behålla 2000 kronor mer i plånboken varje år. För mig är det både rättvist och solidariskt.