Federley: Regeringen vill att landsbygden ska betala för Brexit

Centerpartiets Europaparlamentariker Fredrick Federley kritiserar den svenska regeringens inställning till EU-kommissionens förslag på ny EU-budget.
- När EU nu äntligen kan utvecklas bort från onödig detaljreglering till en union som kan göra skillnad för internationell stabilitet och förbättra klimatet så väljer regeringen en populistisk linje som starkt minskar Sveriges inflytande i EU, säger Federley.

EU:s långtidsbudget bestämmer riktning för unionens utveckling mellan åren 2021 och 2027. Samtidigt som Brexit lämnar ett hål i EU:s intäkter så har medlemsländerna beslutat att EU ska ta sig an nya satsningar på bland annat ett gemensamt migrationssystem och ökat försvarssamarbete, som ökat utgifterna. Svenska regeringen har sagt att man vill se kraftigt minskade satsningar på EU:s jordbruks- och regionalpolitik.

- Nya utmaningar och Brexit kräver att EU anpassar kostymen. Men om Stefan Löfven och Magdalena Andersson får som de vill så blir det bönderna och folk i glesbygden som ska betala för hela kalaset, säger Fredrick Federley.

- EUs budget behöver reformeras, men att kasta branscher och landsändar in i osäkerhet och att inte skjuta till finansiering till nya viktiga satsningar är oansvarigt. Och det gör Sverige till en oseriös spelare i på EU scenen, säger Fredrick Federley.

EU:s budget ska nu förhandlas mellan EU-kommissionen och medlemsländerna, därefter kommer EU-parlamentet att ta ställning till slutprodukten.