Mobila förskolor, exportsuccé!

Deltagit i ett mycket intressant möte om framtiden för svensk förskola. Sverige rankar i toppen när det handlar om kvinnors arbetskraftsdeltagande. Endast i Danmark och Nederländerna är förvärvsfrekvensen högre. Intressant är också att Sverige ligger också i topp vad gäller fertilitet. En svensk kvinna föder i snitt 1,88 barn. Ett överskuggande problem för Europa är att allt färre barn föds varför allt fler nyfikna blickar vänds mot Sverige. Den svenska förskolan (barnomsorgen) ses som en viktig förklaring till varför vi lyckas så bra. Hos oss har barnomsorgen dessutom utvecklats till att bli en förskola med en genomtänkt pedagogik. Här öppnar sig en intressant exportmarknad. I Europa kommer man sannolikt att använda tio gånger så mycket pengar på barnomsorg som man använder på mobiltelefoner.  Nyckel är att det finns driftiga förskollärare och privata förskoleföretag. Kommuner kan nämligen inte driva förskolor utanför den egna kommunen, än mindre utomlands.  Här är ett bra exempel på driftig förskollärare med framgångsrikt företag. Inte minst är den mobila förskolan spännande. Tänk vad som kan hända när entreprenörskap släpps loss inom vad som tidigare varit kommunal förvaltning.