Misslyckad s kompromiss om RUT

Sossar som kallat RUT för "pigjobb"  ska nu försöka byta fot i ytterligare en av de stora valfrågorna. RUT har gett 1000 tals arbetslösa jobb. RUT har istort sett tagit bort en svart sektor ur ekonomin. Det har inneburit ett plus i statens kassa och gjort vardagslivet enklare för många. Det enkla vore för sossarna att helt enkelt konstatera att man haft fel. Att verkligheten visar att RUT är bra och bör vara kvar. Men så enkelt är det inte i det socialdemokratiska partiet. RUT är fortfarande dåligt för andra än barnfamljer och äldre. Det bör inte vara möjligt att göra avdrag för 50 000 utan bara hälften. Jag tror inte många drar av RUT för så mycket mer än 25 000 men när man dessutom föreslår en begränsning på ROT drabbar det många andra än de förhatliga höginkomsttagarna som sossar så gärna vill klämma åt. Jag tror att resultatet av den interna kompromissen i sossepartiet blir att alla de som lärt sig argumentetn "RUT är pigjobb för de rika" nu inte längre känner igen sitt parti. De som ser alla fördelar med nuvarande RUT och ROT tycker fortfarande att Centerpartiet och Alliansen har en bättre politik.