Foto; chrisbeez, Pixabay

EU och jakten på skarv

Skarvens EU-skydd hotar fisken och den biologiska mångfalden

Skarven rensar havet på fisk och förstör den biologiska mångfalden. Ändå klassas den som en skyddsvärd art i Europa av EU, trots att fågeln i dagsläget inte på något sätt är hotad i Sverige. Det vill Centerpartiet ändra på. Större skyddsjakt krävs.

Dagens EU-lagstiftningen är nämligen väldigt klumpigt utformad och arter fortsätter skyddas eftersom lagstiftningen är statisk, medan naturen är dynamisk. Det blir helt enkelt fel i ekvationen. Vi behöver en hållbar förvaltning och lagstiftningen måste hänga med.

Jaktpolitiken skall bestämmas lokalt

Grunden i jaktpolitiken ska självklart vara att beslut ska fattas på lokal nivå. Då beslut som påverkar jakt ändå fattas på EU-nivå, direkt eller indirekt, måste regionala och lokala skillnader beaktas.

EU-regler går i dag ut över den svenska jakten, samtidigt som de skapar problem för den biologiska mångfalden, arbetet med att minska antalet trafikolyckor, mängden viltskador inom jord- och skogsbruket, med mera.

EU:s fågeldirektiv är ett exempel på regelverk som idag har en orimlig påverkan på svensk jakt och som därför behöver ses över och uppdateras. Fågeldirektivet skyddar exempelvis skarven, trots det hot mot fisket, ekosystem och kustsamhällen som fågeln utgör.

Enligt Naturvårdsverket har skarvpopulationen ökat kraftigt sedan 2012 och i april har vi kunnat läsa om hur skarven både etablerat sig i centrala Söderhamn och i Gavleån vid Boulognerskogen i Gävle. Större skyddsjakt krävs.

Att skyddsjakten stoppas är inte ovanligt längs Gävleborgskusten, vilket vi ser tydliga konsekvenser av både i form av kala och gråa öar där fågeln häckar, och på fiskbeståndet. Inte minst påverkas det småskaliga, kustnära fisket vars hållbara fiskeredskap innebär en buffé där skarven kan äta fisk som annars skulle hamna på våra tallrikar.

EU direktiv måste ändras!

Om vi vill lösa skarvproblemet på lång sikt måste EU:s direktiv ändras och de främsta krafttagen tas i Europaparlamentet.

Det är självklart att hotade arter ska skyddas, men tillämpningen måste reflektera verkligheten, och uppdateras när verkligheten uppdateras. När arterna återhämtat sig och bedöms vara livskraftiga behöver skyddet av dessa ändras, med en mer aktiv förvaltning.

I Europaparlamentet arbetar Centerpartiet aktivt för att våra europeiska kollegor ska förstå den svenska situationen och hur vår skog och landsbygd fungerar. Rovdjur är en del av vårt lands unika karaktär men vi kan inte forma våra samhällen på deras villkor.

Emma Wiesner (C),
Europaparlamentariker