Centerpartiets budgetförslag för 2025

bUDGET 2025

Idag presenterar Centerpartiet i Göteborg sitt budgetförslag för 2025. Detta är en budget för att hela Göteborg ska leva med ett extra fokus på barn och unga. Göteborg är en öppen stad med en stolt historia präglad av internationell handel och innovation med en stark kulturell och social utveckling. Göteborg har siktet inställt på framtiden, inte minst inom frågor som rör stadsutveckling och höga ambitioner i miljö- och klimatfrågorna.

Samtidigt står Göteborg inför stora utmaningar som kräver omedelbar handling. Utanförskap, segregation och rekrytering till gängkriminalitet måste brytas. Främlingsfientlighet och extremism har ingen plats i ett starkt samhälle byggt på tillit och gemenskap.

Centerpartiet vill se ett Göteborg där förtroendet mellan människor stärks och där vi aktivt arbetar för att överbrygga de klyftor som splittrar oss. Vi vill att unga ska känna att de kan påverka och forma sin framtid och att alla har möjligheter att lyckas. Göteborg är starkt tack vare människorna som bor och verkar här. Vi måste skapa goda förutsättningar för fler att starta företag, hitta arbete och få en bostad. Förskolor och skolor med hög kvalitet och fokus på kunskap är avgörande för att det ska vara möjligt.

I Centerpartiets budget för Göteborgs stad föreslår vi en hållbar politik som håller ihop både socialt, ekonomiskt och ekologiskt. Vi prioriterar välfärdens kärna inom förskola, skola och äldreomsorg utan att skuldsätta kommande generationer. Vi bygger en grön stad med minskade klimatutsläpp och renare luft. Vi vill ge fler unga möjligheter att gå på Kulturskolan, stärka samarbetet mellan skolan och idrotten, bygga fler småhus och lekplatser samt säkerställa att barn kan cykla tryggt till skolan.

Göteborg ska vara en stad där människor inte bara trivs som barn och unga, utan också en stad där man vill stanna kvar, kunna bilda familj och bygga sitt liv. Genom att satsa på kultur, nöje och entreprenörskap skapar vi en levande och attraktiv stad där unga vuxna ser sin framtid.

Ett urval av de satsningar Centerpartiet väljer att göra, med fokus på våra yngre göteborgare:

- En stadsmiljö anpassad för barn och unga

Genom att satsa mer på gång, cykel och en tryggare stadsmiljö gör man Göteborg mer barnvänligt. Det skapas möjlighet för barn och unga att ta sig till skola och fritidsaktiviteter på ett tryggt sätt. Bättre luftkvalitet och mindre buller skapar bättre miljöer för skolor och förskolor. Vi vill också se fler lekplatser och grönområden. Genom att bygga större lägenheter och fler småhus med plats för både trädgårdar och gemensamma parker skapas bra möjligheter för barnfamiljer.

- Kultur och idrott för alla

Alla barn ska ha möjlighet att prova på att spela instrument, testa teater eller sjunga. Möjligheten att gå i Kulturskolan ska inte bero på föräldrarnas engagemang eller plånbok. Därför vill vi satsa på Kulturskolan och stärka Kulturskolans koppling till förskolan och skolan.

Även idrotten ska få ta mer plats i samband med skolan. Föreningslivet ska erbjudas möjlighet att låna skollokaler och gympasalar efter skoltid. Detta för att även idrotten ska bli mer lättillgänglig för barn och unga.

Både kultur och idrott är viktigt för barns välmående och kan både stärka självkänslan, skapa ett sammanhang och öka tryggheten.

- Ekonomisk hållbarhet

Centerpartiet prioriterar våra resurser till välfärdens kärna såsom förskola, skola och äldreomsorg utan att ta dyra lån från Göteborgs kommunala bolag. Det är en ansvarsfull ekonomisk politik som inte sätter kommande generationer i skuld.