Bygg smartare och värna naturområdet vid Önnered
.png)
Nya bostäder och en skola planeras att byggas norr om Åkeredsvägen. Centerpartiet stoppade dock förslaget som låg på bordet i Stadsbyggnadsnämnden, som hade inneburit stor negativ påverkan på naturen runt omkring, en enorm skolbyggnad och sprängning av berg.
Den föreslagna detaljplanen som alltså behandlades i Stadsbyggnadsnämnden bedöms få en negativ inverkan på viktiga naturvärden, exempelvis som vad gäller träd och skogsmiljöer. Dessutom riskerar den att minska den biologiska mångfalden. Planen kommer innebära stora ingrepp i naturmiljön och kommer kräva sprängning av berg. Skolgården är belägen i sluttning som kommer innebära att säkerhetsåtgärder vidtas om den realiseras. Sammantaget bedömer vi inte att tomten är lämplig för skolverksamhet av den storlek som föreslås.
Centerpartiet anser därför att planen bör ändras så att naturvärden i högre avseenden värnas. Några exempel på åtgärder skulle kunna vara att se över storlek på byggnader för att möta platsens förutsättningar eller se över alternativa placeringar av skolan eller idrottshallen.
I utformning av skolgård är det viktigt att ta hänsyn till befintliga bostadskvaliteter för angränsande bostäder. Vi vill värna den lokala knutpunkten i området med en blandning av verksamheter och bostäder. Områdets bebyggelse utgörs idag av småhus och villabebyggelse och därför kan flerbostadshus utgöra ett komplement för att stärka en blandad stadsbebyggelse. Däremot menar vi att höjden på byggnaderna behöver anpassas till en mer mänsklig skala med en maxhöjd på sex våningar, i stället för åtta våningar, enligt kvartersstadens och trädgårdsstadens principer.
I städer som Stockholm och Göteborg är klassiska stenstadskvarter från 1800- och tidigt 1900-tal oftast fem till sex våningar, medan främst bredare paradgator har 7 våningsplan. I planprogrammet för Biskopsgården är max antal våningar sex, vilket vi bedömer vara lämpligt även här. Bland de boende finns stor oro för ökade trafikmängder med anledning av planen. Från forskning vet vi att lokal gatuutformningen i hög grad påverkar val av färdmedel. I syfte att begränsa de ökade trafikmängderna ser vi att det kan finnas anledning att se över gatuutformningen så att den kan bli mer stadsmässig och att främja hållbara färdmedel.