Hallänningar får möjlighet att påverka Reformgrupper om landsbygd och skola

Christofer Bergenblock, Varberg, leder reformgrupp om landsbygden. Under hösten får Halland också besök av Madeleine Jakobsson som är med i reformgruppen om skolan.

Centerpartiet har precis tillsatt fem reformgrupper som har i uppgift att skapa ny politik och föreslå genomgripande reformer som en del av förberedelserna inför valet 2026. Det handlar om Miljö & klimat, Landsbygd, Trygghet & rättspolitik, Skola samt Ekonomi, jobb & företagande.

Fungerande välfärd på landsbygden

- Jag har fått i uppdrag att leda gruppen som handlar om landsbygd och mer precist om hur vi får en fungerande välfärd i alla delar av landet. Vår uppgift i gruppen är att sätta fingret på de problem och utmaningar som finns för välfärden på Sveriges landsbygder idag och därefter presentera nyskapande lösningar för en god välfärd oberoende av var man bor, säger Christofer Bergenblock.

Övriga i arbetsgruppen är Johan Andersson, kommunalråd Sollefteå, Helena Lindahl, riksdagsledamot från Robertsfors och Sofia Nilsson, partistyrelseledamot från Broby.

Ny skolpolitik

Madeleine Jakobsson som är en av ledamöterna i reformgruppen om skolan besöker dessutom Hylte och Halmstad den 23 september. Det finns alltså stora möjligheter för centermedlemmar i Halland att påverka både landsbygdspolitiken och skolpolitiken.

Här går att läsa mer om bakgrunden och syftet med reformgrupperna!