Murre på sommarturné i Falkenberg:

- Nu räcker det!

Anneli Andelén, Christofer Bergenblock, Anders Richardsson, Patrik Levin, Muharrem Demirok, Fredrik Hansson och Katrin Carlsson var med på rundvandringen på Gekås i Ullared.

Kraftigt försenad på grund av tågkrångel besökte Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok i slutet av augusti Falkenberg på sin sommarturné genom landet. Han träffade bland annat Gekås vd Patrik Levin och lantbrukaren Anders Richardsson. Det pratades svensk matproduktion, miljöregler, markanvändning, EU-regler och givetvis vägproblem.

- Vi ordnar bussar för kunderna från Gekåsbyn till varuhuset så de ska slippa gå efter den starkt trafikerade vägen. Hit kommer 5,6 miljoner besökare varje år, och då är de smala vägarna 153 och 154 ett stort problem, säger Patrik Levin.

Muharrem Demirok som under morgonen suttit fast i ett trasigt tåg och sedan tagit sig med bil till Ullared har sett problemen.

Möjligt att åtgärda

- Nu räcker det. Vi har i Sverige en infrastrukturskuld på 150 miljarder kronor. Bättre vägar skulle betyda mycket för människor som bor, jobbar och besöker Ullared, säger Muharrem Demirok.

Han förklarar att det skulle vara möjligt att klara infrastrukturskulden på tio år genom göra om överskottsmålet till ett balansmål. Det skulle frigöra minst 15 miljarder att satsa på infrastruktur varje år fram till 2035.

Gekås bidrar

- Vi är så glada över att vi har Gekås i Falkenbergs kommun. De är Sveriges största besöksmål och betyder mycket för kommunens utveckling och för tillgången på arbetstillfällen. Det är hög tid att göra något åt vägarna hit, säger Centerpartiets gruppledare Anneli Andelén.

Sänk böndernas kostnader

När det gäller svensk matproduktion vill Centerpartiet sänka kostnaderna för att producera svensk mat samtidigt som man vill sänka skatten för de med lägst inkomster.

- Då skulle även de med lägre inkomster ha möjlighet att köpa svenskt, säger Muharrem Demirok.

Text och foto:

Anki Enevoldsen