Den svenska maten är en viktig del i vårt totalförsvar

Den svenska maten är en viktig del av svenskt totalförsvar. Halland har mycket goda förutsättningar för livsmedelsproduktion och redan idag kan regionen nog anses vara självförsörjande inom vissa områden men det räcker inte.

Det säkerhetspolitiska läget i världen är det allvarligaste sedan andra världskrigets slut och de politiska partierna är överens om att Sverige behöver stärka sin totalförsvarsförmåga. Försvarsberedningen lämnade strax före jul delrapporten ”Kraftsamling” där den övergripande ambitionen för hela totalförsvaret och förslag för det civila försvaret presenteras.

Centerpartiet representeras i Försvarsberedningen av riksdagsledamoten Mikael Larsson från Sjuhärad. Tack vare Mikaels och Centerpartiets engagemang i arbetet har rapporten ett tydligt fokus på vikten av ett livskraftigt svenskt lantbruk. Att vi har ett lantbruk som kan förse den svenska befolkningen med livsmedel, såväl i fredstid som i händelse av krig, är grundläggande i vårt lands totalförsvar. Rapporten betonar vikten av att se livsmedelsförsörjningen som en helhet, där förmåga måste finnas inom alla led av livsmedelskedjan. Det innefattar primärproduktion, förädling och tillverkning, import och införsel, distribution och transport samt dagligvaruhandel och servering. Tillgången till personal, it-system, finansiella system, energi, transporter och insatsvaror nämns som särskilt viktigt i en väl fungerande livsmedelskedja.

Livsmedelsberedskapen syftar till att upprätthålla nödvändig livsmedelsförsörjning för befolkningens överlevnad, för att säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna samt att bidra till det militära försvarets förmåga. De senaste 25 åren har Sverige saknat en planerad livsmedelsberedskap och en särskild utredare har fått i uppdrag att föreslå en utvecklad inriktning för livsmedelsberedskapen inklusive styrmedel för näringslivets medverkan. Uppdraget välkomnas av Centerpartiet och det ska redovisas i början av innevarande år.

Livsmedelsberedskapen bör dimensioneras för att motstå och hantera långvariga störningar i livsmedelsförsörjningen, både på kort och lång sikt. En välfungerande och robust livsmedelsförsörjning är avgörande för samhällets motståndskraft vid långvariga kriser. För att upprätthålla primärproduktion och en fungerande förädlingskedja i krig, behöver tillräcklig kapacitet tillgodoses redan i fredstid. Förmågan att kunna producera mat i ett läge med marknadsstörningar eller att försörjningskedjor bryts, är centralt för samhällets motståndskraft. Försvarsberedningen konstaterar att ökad försörjningssäkerhet för livsmedelsproduktionen är ett sätt att öka Sveriges beredskap.

För att minska beroendet av att importera insatsvaror som tex mineralgödsel, växtskyddsmedel, utsäde och proteinfoder och drivmedel anser Försvarsberedningen att inhemsk produktion av insatsvaror bör främjas. Vidare anser även beredningen att nationell beredskapslagring av vissa kritiska insatsvaror succesivt bör byggas upp. Dessa frågor är viktiga segrar för Sverige som land och för det svenska lantbruket, och hade inte funnits med i rapporten om det inte vore för Centerpartiets och Mikael Larssons engagemang i frågan!

Fredrik Hansson

Distriktsordförande Centerpartiet i Halland