Mera järnväg

Bild

För att Halland ska bli Sveriges grönaste tillväxtregion ska vi ha de bästa förutsättningarna för infrastruktur och järnvägar. Det måste bli lättare att åka kollektivt och kombinera olika miljövänliga trafikslag

Möjligheterna för hallänningarna att resa kollektivt i öst-västlig riktning måste öka. Det är också viktigt att trafiken på Västkustbanan utökas med ett pendeltåg med flera stopp, den så kallade Hallandspendeln. Kapaciteten på Västkustbanan måste helt enkelt öka för persontransporter och för gods. För godstrafiken med fokus på bränsleeffektivitet, laddningsinfrastruktur, intermodulära omlastningsmöjligheter, effektiva transporter för skog- och livsmedelsproduktion och trafiksäkerhet.

Öka kapaciteten på järnvägen i Halland

• Öka nyttjandet av järnvägen både för resande och gods.
  • Planera för fyra spår på Västkustbanan.
  • Öka trafiken på järnväg från och till våra hamnar.
  • Elektrifiera Halmstad-Nässjö Järnväg och effektivisera Markarydsbanan för pendling.
  • Minska antalet obevakade järnvägsövergångar på Viskadalsbanan.

Uppmuntra sam- eller medfinansiering

• Undersök möjligheten till samverkan inför projektering och se över alla investeringar i infrastrukturen.

Bli medlem i Centerpartiet