VÅR POLITIk

Jönköping

För oss är det viktigt att hela Jönköpings kommun ska leva och vi tar ansvar för hela vår kommun. Vi arbeta för ett grönt, driftigt och tryggt Jönköping. Där stadskärnan är grön, skolmaten närproducerad och näringslivet livskraftigt.

Jönköpings kommun växer vilket medför stora möjligheter för oss som bor här. Centerpartiet vill att Jönköpings kommun förblir en plats där engagemanget och frivilligheten uppmuntras och underlättas. Vi trivs i ett Jönköping som är välkomnande och som tar tillvara på kraften och företagsamheten hos de människor som kommer hit och som finns här. Samtidigt måste vi tillsammans slå vakt om vår gemensamma trygghet. Det handlar om att värna vår livsmiljö och vårt klimat och att arbeta förebyggande i samverkan för att mota brottslighet och alla former av utanförskap så tidigt som möjligt.

Vi tar ansvar för miljö och klimat

Klimat och vår miljö är viktig här och nu och för framtiden. Vi vill t.ex. garantera en giftfri miljö i våra kommunala verksamheter med särskilt fokus på barn och ungdomar. Centerpartiet arbetar för ett hållbart nyttjande av våra naturresurser. Vi arbetar också för att ge goda förutsättningar för jordbruk och livsmedelsproduktion bland annat genom att värna brukningsvärd jordbruksmark. Vi tror på förnyelsebara energislag och hållbara kommunikationer. I Jönköpings kommun ska vi ha ett rikt friluftsliv, en plats för de som vill vara i naturen för att vandra, cykla, springa eller leka.

• Vi arbetar för lokalt producerade livsmedel och vill möjliggöra för det närproducerade i kommunens upphandlingar.
  • Vi arbetar för att hela kommunen ska bli mer självförsörjande på energi t.ex. genom att installera solceller på kommunala fastigheter och välkomna vindkraft.
  • Vi värnar om våra sjöar och vår vattenförsörjning. Vättern är en viktig resurs som måste skyddas.
  • Vi arbetar för ett klimat- och miljösmart byggande i hela kommunen.
  • Vi arbetar för att cykelvägarna runt om i Jönköpings kommun ska byggas ut och vara halkbekämpade på vintern. Vi vill också bygga ut laddinfrastrukturen för elbilar i hela kommunen.
Vi tar ansvar för att hela kommunen ska leva

Centerpartiet värnar en god ekonomi i den kommunala kassan. Att ta ansvar för vår gemensamma ekonomi på kort och lång sikt är att säkra trygghet för medborgare och möjliggöra tillväxt och utveckling i hela kommunen. Centerpartiet värnar om såväl landsbygden som de mindre orterna och staden. Vi har tagit fram en stadsbyggnadsvision med större planerade bostadsområden där det kan byggas både hyresrätter, bostadsrätter och villor även utanför Jönköpings centralort. En levande landsbygd med många bofasta och etablerade företag förutsätter god infrastruktur och service. Det krävs också ett rikt kultur- och fritidsliv i hela kommunen.

• Vi arbetar för att infrastruktur (vägar, el, bredband m.m.) ska finnas och vara i bra skick i hela kommunen. Vi arbetar för att det ska gå att bo på landsbygden med fungerande kollektivtrafik och utbyggda cykelvägar.
  • Vi arbetar för att det ska finnas trygghetsboenden, äldreboenden, förskolor, skolor och annan kommunal service även på kommunens mindre orter.
  • Vi vill möta ungdomars behov av fritidssysselsättning och stödja deras initiativ.
  • Vi vill stödja föreningslivet och friluftslivet i hela kommunen.
  • Vi vill verka för bättre tillgänglighet till kulturskolans aktiviteter och vi vill värna biblioteksverksamhet även på de mindre orterna.
Vi tar ansvar för en trygg kommun

Vår kommun ska både vara och upplevas som trygg. Centerpartiet arbetar för att de som behöver kommunens stöd ska kunna vara trygga i att de får det. Det handlar om en bra vård och omsorg av personal med rätt kompetens. Det handlar också om att våra ungdomar ska få en trygg och positiv skolgång och lämna skolan väl förberedda för framtiden. Vi tror att tryggheten ökar när vi driver på för samarbeten mellan kommunens verksamheter, polis, civilsamhället och andra aktörer för att i tidigt skede fånga upp barn och ungdomar på glid samt bekämpa alla typer av brottslighet. Dessutom har det de senaste åren blivit allt tydligare att vi som kommun måste ha en aktiv beredskap. Den kommunala servicen ska vara väl förberedd för kriser och tåla påfrestningar av olika slag samt ha ett bra säkerhetstänk.

• Vi arbetar för stöd, aktiviteter och boendeformer som passar olika behov och självklart ska det offentliga rummet och kommunens verksamhet och service vara tillgängligt för alla oavsett funktionsvariation.
  • Vi arbetar för en trygg och väl fungerande förskola samt en trygg skolmiljö för våra barn och ungdomar utan mobbing. Vi vill att lärarna ska ha mindre administration och få mer tid till undervisning.
  • Vi arbetar för en räddningstjänst som ges tid att arbeta förebyggande samtidigt som den kan möta de behov som uppstår.
  • Vi arbetar för säker tillgång till livsmedel och energi även i kris genom goda förutsättningar för livsmedelsföretag och livsmedelsproduktion i vår kommun samt genom våra upphandlingar
  • Vi vill bygga trygga utemiljöer genom olika åtgärder som belysning, utformning av parker m.m.
  • Vi arbetar för ett ökat samarbete mellan skola, fritidsverksamheter och
  • Vi vill satsa på välutbildad och motiverad personal i vården och omsorgen.
Vi tar ansvar för ett aktivt och framgångsrikt näringsliv

Kommunen ska underlätta för medborgare och näringsliv genom enkla kontaktvägar och god service. Centerpartiet värnar om goda förutsättningar för kommunens företag. Vi arbetar för en välfungerande kompetensförsörjning i hela kommunen. När företagen hittar den kompetens de söker ökar deras chanser till tillväxt och utveckling samtidigt som arbetslösheten i kommunen minskar. Centerpartiet arbetar för en låg arbetslöshet och god matchning mellan arbetssökande och tillgängliga jobb. Vi tror att det är möjligt t.ex. genom att våra barn och ungdomar får goda kunskaper om samhällets värdegrund och arbetslivet redan i skolan. För att lyckas krävs också en god integration av nya medborgare från andra länder med ett tydligt fokus på arbetslivet.

• Vi vill möjliggöra för företagande och därmed fler arbetstillfällen på mindre orter och på landsbygden.· Vi arbetar för en fortsatt god utveckling av vår högskola Jönköping University.
  • Vi arbetar för att de som har annat modersmål lär sig det svenska språket så att de kan delta och bidra i samhällslivet och ta sig in på arbetsmarknaden i större utsträckning än idag.
  • Vi arbetar för att gymnasieskola, yrkeshögskola och SFI ska ha en inriktning utifrån arbetsmarknadens nuvarande och framtida behov av arbetskraft (direkt eller via vidare studier). Vi arbetar också för fler yrkesutbildningar.
Konkret centerpartistisk politik i Jönköpings kommun

Bli medlem i Centerpartiet