Det senaste från Regionen

Vilken vår det har varit! Fylld med utmaningar, valrörelse och entuasiasm. Jag är så glad att vi kan gå in i sommarledigheten med raka ryggar. Vi har kämpat och lyckats säkra två mandat i europaparlamentet för Centerpartiet. Tack till alla er som jag kampanjat med denna valrörelse och alla er som skickat hejarop.

Samtidigt som jag bedrivit valrörelse i rollen som EU-kandidat, har jag i min andra roll som gruppledare för vår regionfullmäktigegrupp försökt stärka vår roll som oppositionsparti. Vi har nästan varannan vecka gjort studiebesök, försökt hålla god relation med fackförbunden och vara en konstruktiv part inom oppositionen. Jag kan nog räkna på minst 10-15 debattartiklar publicerade i länets tidningar. Vi har fått positiv feedback från verksamheten på våra förslag, till den grad att tjänstepersoner öppet delar vidare våra förslag på sociala medier.

Vad gäller vår budget hade vi fokus på lösningar för att återställa minusresultatet, få en ekonomi i balans. Utan det kan vi varken driva eller utveckla Region Östergötlands verksamheter. Vår centerbudget satsade även på primärvården, psykiatrivården och att genomföra det integrerade mottagandet för kvinnor utsatta för våld i nära relationer, något som styret pausat! Vi stärker primärvården för att kunna genomföra Nära vård-omställningen. Kan vi på riktigt göra det så kan vi minska antalet undvikbara sjukhusbesök som är betydligt dyrare än besök på vårdcentralen.

En positiv nyhet är att Region Östergötland och Vårdförbundet har kommit överens om att alla strejkåtgärder i Östergötland dras tillbaka, från och med måndag. Det innebär också att regionen inte behöver flytta medarbetarnas semestrar på grund av strejken, vilket är mycket positivt. Semestrarna går igång för fullt efter midsommarhelgen och hade man inte kommit överens hade regionen varit tvungen att överväga att flytta semestrar, något som inte hade varit populärt för någon.

Hoppas ni får en välbehövlig vila!

Soliga hälsningar,

Julie Tran, gruppledare Region Östergötland