Centerpartiet presenterar budget: Ett hållbart Linköping för alla generationer

Linköpings kommun ska vara en plats som ger möjlighet att utvecklas som människa. Linköping ska också vara en plats där det går att leva hållbart, utan att det blir krångligt och jobbigt. Centerpartiets budgetförslag för Linköping visar vägen till en kommun med innovationskraft i ett sammanhang där omsorg om alla människor och miljön är grundbultar.

I vår budget för 2025 finns förslag som kommer göra det lättare att slippa ta bilen till arbetet för alla som bor och arbetar inom staden Linköping. I vår budget finns också förslag som gör det enklare att slippa använda bil inne i Linköpings stadskärna, (samtidigt som det ska vara enkelt att ta sig till utkanten av stadskärnan för alla som bor utanför staden). Inom miljö- och klimatområdet finns också förslag i vår budget för att göra det enklare att bo närmare naturen ute på landsbygden i Linköping.

I början av detta år beslutade det politiska styret att lägga ner Lotsen och Reaktiva per den 30 juni i år. Det handlar om verksamheter inom ramen för socialnämnden med fokus på personer med psykisk skörhet respektive rehabilitering av personer med förvärvade hjärnskador. Efter att förgäves försökt rädda dessa verksamheter har vi i Centerpartiet kommit fram till att vi måste försöka med något nytt för dessa målgrupper. Vi vill ha verksamheter som drivs av idéburna organisationer. Föreningslivets och det övriga civilsamhällets betydelse för att bidra till en kommun där alla människor har samma värde är en central fråga för oss. Trots att vi alltså hade önskat att Lotsen och Reaktiva fått vara kvar som de välskötta och uppskattade verksamheter de är, har vi alltså en stark tro på att verksamheterna i drift av idéburna organisationer kommer att utveckla arbetet med dessa målgrupper.

Att Linköping som kommun ska vara en plats där människor upplever att man kan utvecklas och bidra till ett gott sammanhang innebär också att möjligheter måste finnas att påverka sin närmiljö. För oss i Centerpartiet är den lokala demokratin en hjärtefråga. Vi har under lång tid kämpat för att de så kallade geografiska utskotten, där politiskt förtroendevalda möter människor i deras närmiljö i olika delar av Linköping, ska få vara kvar och ska få utvecklas. I vår budget finns förslag som ger de geografiska utskotten möjlighet att träffas mer än dubbelt så ofta som idag. Därmed ges i vårt förslag förutsättningar för fler möten med Linköpings invånare i de lokala sammanhangen.

Slutligen innehåller Centerpartiets budget för 2025 och följande år ett förslag med syfte att öka innovationskraften i Linköpings kommun. I Linköping föds hela tiden nya företag. Dessutom utvecklas hela tiden företag i Linköping. Tillsammans skapar de stora värden till stor glädje och nytta för Linköpings invånare.

Ett stort hinder för utvecklingen inom många av dessa företag är att få lån i bank för att investera och växa. Alla bankkoncerner, med undantag för en bank, som är närvarande i Linköping är tvungna att skicka alla kreditansökningar som är större än några miljoner till huvudkontor i Stockholm för godkännande. Detta bromsar innovationskraften och utvecklingen av det lokala näringslivet i Linköping. Därför föreslår vi i vår budget för 2025 och följande år att ett uppdrag ges till kommunen att i samverkan med fler aktörer utreda förutsättningarna för en lokal eller regional investeringsbank.

Tillsammans och med stor frihet för människor vill vi med vår budget bidra till:

• Ett Linköping där alla människors lika värde är på riktigt
  • Ett Linköping där alla utan krångel kan leva klimatsmart
  • Ett Linköping där alla kan påverka sin närmiljö
  • Ett Linköping där näringslivets innovationskraft utvecklas

Detta kan vi sammanfatta med att vår budget bidrar till ett hållbart Linköping för alla generationer!

Läs hela vår budget här. , 390.3 kB.

Lars Vikinge

Gruppledare och kommunalråd (C)