SKAPA MODELLER SOM UTVECKLAR NORRKÖPINGS LANDSBYGD OCH UTVECKLINGSORTER

Ta fram nya modeller som ger utveckling på landsbygden. Det föreslår Centerpartiet i Norrköpings kommun i två olika motioner till kommunfullmäktige.

Centerpartiet i Norrköpings kommun tycker att utvecklingen för Norrköpings landsbygd och utvecklingsorter går åt fel håll. Det vill man rätta till genom att föreslå kommunfullmäktige att besluta att fram tre olika modeller. I en motion vill Centerpartiet att kommunen tar fram modeller för ersättning dels till skolor och dels till förskolor på landsbygden. I motionen hänvisar man till Uppsala kommun där det finns en sådan här modell.

-          När vi ser att elevantalen sjunker i hela kommunen, blir landsbygdsskolorna och förskolorna mer utsatta. Här finns inga alternativ för familjerna. Försvinner de skolor och förskolor som finns, blir det väldigt svårt för barnfamiljer att bo på landsbygden. Ett exempel är förskolan i Simonstorp som nu har beslutats läggas ned. Det blir förödande för den orten. Därför tycker vi det är värt att satsa extra för att behålla de små enheter som finns, säger Christian Widlund, oppositionsråd för Centerpartiet.

I en annan motion föreslår Centerpartiet att kommunen ska ta fram en modell för kommunalt borgensåtagande som stöd till initiativ till byggande av flerfamiljshus på landsbygden och i utvecklingsorter.

-          Det byggs alldeles för få lägenheter i våra utvecklingsorter och mindre tätorter. Detta trots att det finns ett tryck på att sådana bostäder ska byggas, säger Christian Widlund.

Problemet är finansieringen. Byggkostnaderna är högre än vad marknadsvärdet på en nybyggd fastighet är på landsbygden. Detta gör att bankerna inte vill låna ut pengar. De kräver många gånger någon annan typ av finansiering för mellanskillnaden mellan byggkostnad och marknadsvärde.

-          Det finns exempel på där man har lyckats med att bygga flerfamiljshus på landsbygden och fått lägenheterna uthyrda eller sålda. Ett positivt exempel finns i Stavsjö. För att lösa problemet med värderingen av en nybyggd fastighet vill vi att kommunen ska garantera glappet mellan byggkostnaden och marknadsvärdet genom ett borgensåtagande till de intressenter som vill bygga, säger Christian Widlund.

-          Tillgången till bostäder i flerfamiljshus är avgörande för att få till flyttkedjor som kan leda till ett generationsskifte i utvecklingsorterna och på landsbygden. Att skapa möjligheter för barnfamiljer att flytta in i befintliga villor är ett måste för att orterna ska vara levande. Då ökar också möjligheterna till att bevara skolor och förskolorna, avslutar Christian Widlund.

Motionerna lämnas till kommunfullmäktige den 17 juni

För mer information och kommentarer kontakta:

Christian Widlund (C) Tel: 0708993000
Oppositionsråd för Centerpartiet i Norrköpings kommun