Majoritetens budget satsar på skolan

Vi tror på vår kommun och vi ser med tillförsikt på framtiden. Samtidigt behöver vi också anpassa vår verksamhet utifrån att hela Sveriges befolkning ser ut att minska de kommande åren. Vi vet att Herrljunga är en fantastisk plats att leva och bo på, och vi är övertygade om att fler kommer att få uppleva det framåt också.

Mitt i all valrörelse inför EU-valet så presenterar vi nu också budgeten för 2025 tillsammans med majoriteten.

Där finns bland annat följande förslag:

• 3 miljoner kronor för att stärka skolan, framförallt med fokus på läsförståelse.
  • Biblioteksbuss som ska finnas på landsbygdsskolorna men även vara öppna för allmänheten.
  • Seniorkortet kommer att börja gälla från 65-års ålder
  • Ett test med mobilförbud på vår högstadieskola, för att utvärdera om detta har en positiv effekt på inlärning, skolmiljö och elevers hälsa.
  • Utreda möjligheten att öppna upp för möjligheten att köpa måltider och äta på våra landsbygdsskolor för att skapa fler platser primärt för äldre att ha gemenskap.
  • Investering för allvärdersbanor på Skoghälla
  • Förstärkning av elevhälsan för att säkerställa att alla elever får den hjälp de behöver.
  • Uppdrag till Herbo att bygga Trygghetsboende i Ljung/Annelund.

Vi är glada över att flera av våra vallöften finns med i budgeten och att vi trots tuffa tider kan göra några satnsingar, inte minst på våra barn, unga och äldre.