Förbättra möjligheterna för tågpendling

I samband med Hallandsåstunnelns slutförande fick Båstad kommun två nya pågatågsstationer, en i Båstad och en i Förslöv. Dessa har underlättat in- och utpendling för flera av kommunens invånare vilket lett till en befolkningsökning i de stationsnära orterna Hemmeslöv och Förslöv.

Detta är givetvis väldigt positivt, men det skapar ett problem för invånarna som bor utanför de stationsnära orterna nämligen; möjligheten att ta sig till tågstationen. Som Centerpartiet tidigare påtalat är kollektivtrafiken på Bjärehalvön utanför de stationsnära orterna under all kritik och våra invånare tvingas ta bilen eller mopeden till stationen.

Att ta bilen eller mopeden till tågstationen istället för att köra hela sträckan till jobb eller skola, är ur ett klimatperspektiv givetvis ett framsteg, men detta kräver parkeringsplatser. Inte sällan är parkeringarna, främst i Båstad, fulla och även om en moped är liten tar den likväl upp lika mycket plats som en bil när den står i en parkeringsruta. Vid stationen i Båstad ligger det även stora flerfamiljshus som kunnat spara in på parkeringsplatser på stationsparkeringens bekostnad.

För att främja tågpendling, både in och ut, behöver kommunen förbättra möjligheten att ta sig till och från stationerna med kollektivtrafik. Man behöver även förbättra möjligheten att parkera i anslutning till stationen, för de invånare som vill tågpendla men som bor utanför busslinjerna.

Centerpartiet föreslår därför

• Att Kommunfullmäktige beslutar ge förvaltningen i uppdrag att i samverkan med Skånetrafiken; se över busstrafiken utanför de största tätorterna.
  • Att Kommunfullmäktige beslutar ge förvaltningen i uppdrag att utreda hur parkeringen vid Båstads station används av boende i områden och anställda på de stationsnära företagen.
  • Att Kommunfullmäktige beslutar ge förvaltningen i uppdrag att arbeta för att specifika MC- och mopedparkeringar på stationsparkeringarna i Båstad och i Förslöv skapas.

Anton Karlsson, ersättare. Ib Nilsson, gruppledare