Heléne Fritzons okunskap om den digitala världen är farlig

Svante Linusson, centerpartiet

Svante Linusson, matematikprofessor på KTH, centerpartiets kandidat på 3:e plats i EU-valet.

Heléne Fritzons totala okunskap om hur den digitala världen fungerar kan leda oss in i ett totalitärt övervakningssamhälle, där alla medborgares privata meddelanden får läsas av staten, allas identitet på nätet registreras och våra personuppgifter serveras till Kina och Elon Musk på silverfat.

2022 lade EU-kommisionär Ylva Johansson (S) fram ett illa utformat förslag, i folkmun kallat Chat Control. I korthet går det ut på att stater ska kunna tvinga sociala medie- plattformar att skanna alla bilder och konversationer, även krypterade, för att upptäcka sexuella övergrepp mot barn online.

Centerpartiet varnade tidigt för förslaget, då det skulle åsidosätta både rätten till privat kommunikation och källskyddet. Förslaget skulle exempelvis också förhindra kvinnor i Polen och Malta att diskutera hur de får en säker illegal abort, (ja det är olagligt där) utan att polisen kan upptäcka det.

En överväldigande majoritet i Europaparlamentet höll med och i stället förhandlades ett förslag fram där övergrepp på barn bekämpas på ett bättre sätt.

Men Socialdemokraterna ger sig inte. Partiets toppkandidat i den pågående EU-valrörelsen, Kristianstads egen Heléne Fritzon, har upprepade gånger beklagat sig över att förslaget inte blev verklighet. Dessutom har hon nu, som ett svar på skandalen med Sverigedemokraternas trollfabrik, krävt i TV4 att alla konton i sociala medier ska verifieras med en identitet.

S vill i praktiken låta kinesiska Tiktok och Elon Musk-ägda X få full tillgång till dina personuppgifter! Fritzon är uppenbart helt ovetande om att detta skulle vara den enklaste sak i världen att kringgå såvida inte användandet av VPN (virtuellt privat nätverk) förbjuds och vår tillgång till internet begränsas på ett sätt som skulle få Xi Jinping i Kina att framstå som en liberal mysfarbror!

På uppföljande frågor om detta svarar hon i P1 Morgon att man ska bli tvungen att registrera sin IP-adress med de sociala media-plattformarna. Som om en IP-adress vore att likställa med ett digitalt personnummer som aldrig ändras. I själva verket ändras den ibland och man kan även ändra den själv, till exempel med VPN.

Som politiker är man inte expert på allt, men toppkandidaten för Sveriges största parti måste rimligen ha en grundläggande koll, eller åtminstone se till att ha medarbetare med koll, särskilt när hon lägger fram så här långtgående och odemokratiska förslag. Det funkar inte att 2024 vara en digital analfabet i Europaparlamentet.

Frågan om Chat Control är inte färdigförhandlad utan kommer att avgöras kommande mandatperiod. Här har du som väljare ett stort ansvar. Om du vill värna din personliga integritet och ett fritt digitalt samhälle lägger du din röst på Centerpartiet i EU-valet den 9 juni. En röst på Heléne Fritzon och S riskerar däremot att bli en röst på slutet för Internet som vi känner det.

Svante Linusson
Centerpartiet, matematikprofessor, kandidat i EU-valet