I hela EU är det förbjudet att kupera hundar d.v.s klippa av dom svansen. Men om du är född till gris eller kyckling är du inte lika lyckligt lottad. Då kan du få svansen avklippt respektive näbben avsågad.

Nu är det dags för EU att anpassa sig till svensk djurvälfärd och sluta stympa sina djur.

EU borde bli mer som Sverige när det kommer till hur vi behandlar våra djur. Våra lantbrukare tar hand om sina djur väl. De vet att det är god investering som ger hög kvalitet på vår mat. Det ger också friskare djur, vilket gör att fler länder borde kunna nå Sveriges låga nivåer av användning av antibiotika. Centerpartiet föreslår att EU ska införa strikta regler för att minska antibiotikaanvändningen i djurhållningen med minst 50 procent, förutom för länder som redan är föregångare som Sverige. Dessutom vill de att EU ska driva på för ett globalt avtal liknande Parisavtalet, fast för antibiotikaanvändning.

Det är också viktigt att EU stoppar onödig stympning av djur. Att till exempel klippa av näbbarna på kycklingar är absurt och borde inte tillåtas. I stället bör vi fokusera på att ge djuren bättre förhållanden, som tillgång till strö, sysselsättning, bra ljus, rätt foder och att hålla ströbädden ren. Vi måste införa ett totalförbud mot rutinmässig svanskupering av grisar och näbbtrimning hos kycklingar.

Tyvärr har EU-kommissionen inte tagit mod till sig när det gäller att införa nya lagar för djurvälfärd. Istället för kraftfulla åtgärder har de bara kommit med en urvattnad lag om djurtransporter. Istället för den åtta timmars gränsen som Sverige har, föreslår de nu nio timmar. Långa transporter ökar risken för stress, skador och sjukdomar hos djuren.

Centerpartiet kommer fortsätta att kämpa för bättre djurvälfärd i Europaparlamentet. Det är en stor konkurrensfördel för Sverige att ha en ansvarsfull djurhållning.

Här är kraven Centerpartiet driver i valrörelsen:

• Obligatorisk bedövning vid slakt. Tills dess märkningsplikt för djur som slaktats utan bedövning.

• Obligatorisk bedövning vid kastrering av tjur, avhorning av utväxta horn samt bränning av hornanlag på kalvar.

• Ökade möjligheter till betesdrift och utevistelse för nötkreatur.

• Alla grisar som hålls ska ha tillgång till tillräckligt och högkvalitativt strömedel.

• Förbud mot systematisk fixering av suggor vid inseminering, under grisning och under digivningsperiod.

• Förbud mot kastrering av gris utan bedövning.

• Förbud mot näbbtrimning inom kycklingproduktion.

• Förbud mot syntetiska färgämnen i foder till värphöns som inte förbättrar fodrets kvalitet.

• Förbud mot tvångsmatning av ankor samt förbud mot tupp- och tjurfäktning.

Emma Wiesner (C) Europaparlamentariker, toppkandidat på Centerpartiets lista i valet till Europaparlamentet

Anders Nordin (C) gruppledare, Fredrik Anderson (C) Ordf. landsbygdsrådet Eskilstuna och Arne Jonsson lantbrukare och centerpartist

På bild från vänster: Emma Wiesner, Arne Jonsson, Fredrik Andersson och Anders Nordin.