fullmäktigegrupp

Nedan listas Centerpartiets representanter, ordinarie samt ersättare, i kommunfullmäktige i Eskilstuna under mandatperioden 2022-2026:

Ledamöter

Anders Nordin, 67, gruppledare, Näshulta
är gruppledare för Centerpartiets förtroendevalda och ledamot i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och trygghetsberedningen, ersättare i samhällsbyggnadsnämnden. Anders har varit medlem i partiet sedan han som ung gick med i CUF. Anders har drivit byggföretag och sjunger i flera körer. Han bor i Näshulta tillsammans med sin fru. Anders brinner mest för frågor som rör demokrati och stads- och landsbygdsutveckling.

Fredrik Anderson, 51, agronom, Eskilstuna
är ledamot i kommunfullmäktige, ordförande i landsbygdsrådet och sitter i styrelserna för Eskilstuna Kommunföretag och Eskilstuna Energi & Miljö. Han har en bakgrund som ekonom men arbetar sedan några år tillbaka som lantbrukare. På fritiden engagerar han sig mycket i barnens fritidsaktiviteter och gillar att åka skidor. Fredrik brinner för frågor som rör företagande, i synnerhet inom de gröna näringarna.

Malin Kruhsberg, 43, ingenjör, Näshulta
är ledamot i kommunfullmäktige, sitter som nämndeman i tingsrätten och är ledamot i jämställdhetsberedningen. Malin bor i Näshulta och arbetar som maintainability engineer och global forumledare på Volvo CE. På fritiden tränar hon, sjunger i Eskilstunas Kentkör och promenerar och jagar med sin hund i skog och mark. Malin brinner för trygghetsfrågor, jämställdhet och stads- och landsbygdsutveckling.

Ersättare

Murat Tosun, 41, boendestödjare, Eskilstuna
är ersättare kommunfullmäktige, ordinarie ledamot i miljö- och tillståndsnämnden. Murat bor i Skiftinge med sin fru och fyra barn och arbetar som boendestödjare och handläggare inom vård- och omsorgsförvaltningen (LSS barn). Murat brinner för barn och unga, inte minst i sitt eget område Skiftinge.

Leena Kumpula, 45, politisk sekreterare, Eskilstuna
är ersättare i kommunfullmäktige, ledamot i socialnämnden och minoritetsrådet. Leena bor i centrala Eskilstuna och har flera års erfarenhet från olika uppdrag i Centerpartiet lokalt i Eskilstuna och Sörmland som ombudsman, kampanjledare och verkställande distriktsledare. Hon har en utbildning inom folkhälsovetenskap och är intresserad av hållbarhetsfrågor, vård, trygghet och hälsa.

Bli medlem i Centerpartiet