Lär av tidigare upphandlingar
Lite surt att den nya lärplattformen inte håller måttet. Vad görs för att göra bättre inför kommande upphandlingar, undrar Victoria Barrsäter (C).
Vad görs för att bildningsnämnden ska lyckas bättre i kommande upphandlingar? Det undrar Victoria Barrsäter (C) i en interpellation till bildningsnämndens ordförande Ulrica Truedsson (S).
I år har Bildningsnämnden upphandlat en ny lärplattform vid namn Unikum. Det är skolans digitala rum kan man säga. I princip all digital kommunikation mellan lärare, elever och föräldrar ska gå därigenom, så vikten av att den fungerar så som det är tänkt kan inte nog understrykas. Men problemen med Unikum är många och omfattande. Orsaken därtill sägs vara att leverantören inte håller vad de lovat. Det går ut över elevernas lärande trots att lärare och förvaltning verkligen kämpar med att skapa ordning.
En annan upphandling som gått snett var städningen av skollokaler. Trots att förvaltningen var noga med att återkoppla brister till leverantören sågs ingen bättring. Avtalet avslutades till slut 2020. Det finns alltid något att lära av både lyckade och misslyckade processer. Därför är det viktigt att utvärdera och analysera, så att förbättringar kan ske inför nästa. En av Bildningsnämndens kommande riktigt stora upphandling är för skolskjuts.
Jag vill därför fråga Bildningsnämndens ordförande följande:
- Vilka rutiner finns för utvärdering och analys av gjorda upphandlingar i Bildningsnämnden?- Vilka förslag till förbättringar finns för upphandlingsprocesserna utifrån erfarenheterna från upphandlingen av Unikum respektive städningen?
Katrineholm den 19 oktober 2021
Victoria Barrsäter (C)