Pumpen-affären kan bli dyr

Vad innehåller marken i Pumpen-området? Den frågan kunde inte besvaras, när kommunstyrelsen fattade beslut om inköp av fastigheterna. Därför sa Centerpartiet nej till affären.

I förklaringen, reservationen, till avslaget, skriver Centerpartiets gruppledare Inger Fredriksson följande:

"Centerpartiet är positivt till att det kan byggas nya bostäder på lämplig mark och att det köps in mark för olika typer av företagsverksamhet. Det behövs en markreserv i hela kommunen, så att företag kan växa och ge fler arbetstillfällen samt till bostäder så att kommunens befolkning växer.

De markaffärer som görs måste dock vara kloka investeringar ur flera aspekter. När det gäller de aktuella fastigheterna i det här köpet, är det osäkert vad kommunen får med i köpet av ”Pumpen” och med dess historia som gjuteri (Pumpseparator).

Katrineholms kommun har inte gjort någon undersökning av vilka markföroreningar som finns i de aktuella fastigheterna. Den undersökning som hänvisas till är från 2019 och då bortfördes en del material. Men vad finns kvar idag och vad kostar en sanering, vilket sannolikt är nödvändigt om området ska kunna användas för att bygga bostäder på?

Då aktuella uppgifter om miljögifter samt beräkning av vad en sanering kan komma att uppgå till saknades, kunde jag inte ställa mig bakom affären.

Mot bakgrund av detta, yrkade jag för Centerpartiets del avslag till förslaget att förvärva fastigheterna.

Då mitt yrkande avslogs, reserverar jag mig mot beslutet.

Katrineholm 28 augusti 2024

Inger Fredriksson, Centerpartiet"