Säkrare väg med ny sträckning

- Det är trafiken på väg 216 i Björkvik som är den största faran för oskyddade trafikanter. En annan sträckning av gång- och cykelvägen med en tunnel skulle ge bättre förutsättningar, säger Inger Fredriksson (C).

I början av året lade Centerpartiet ett förslag i kommunfullmäktige om att utreda en säkrare gång- och cykelväg i Björkvik. Förslaget, formulerat i en motion, är nu på väg tillbaka till kommunfullmäktige för beslut.

- För Centerpartiet är det viktigt att trafikmiljön är säker för oskyddade trafikanter i hela kommunen. Motionen pekar på en möjlighet att öka säkerheten för oskyddade trafikanter genom att ge cykelbanan en ny sträckning och med en tunnel under väg 216, för att slippa korsa vägen. Detta skulle väsentligt öka säkerheten för oskyddade trafikanter och vi föreslog därför att förslaget skulle utredas.

- Centerpartiet delar inte uppfattningen att de insatser som görs för oskyddade trafikanter via Åsättersvägen är tillräckliga. Det är trafiken på väg 216 som utgör den största faran och en satsning enligt motionens intentioner skulle gynna hela bygden, men även trafikanterna på väg 216 skulle gynnas om gångare och cyklister fick en helt egen väg i stället för som idag hjälpligt hållas åtskilda, anser Inger Fredriksson.