Kommunen tar risk att gå på Pumpen

Vad kostar ren livsmiljö? Hur mycket föroreningar döljer sig i marken, där ett gjuteri haft sin verksamhet och vad kostar det att sanera marken, så att det blir möjligt att bygga bostäder där?

Det var frågor som inte kunde besvaras inför sammanträdet med kommunstyrelsen i Katrineholm och inför köpet av fastigheterna som i dagligt tal kallas Pumpen. Och det var därför som jag och Centerpartiet sa nej till affären, skriver Inger Fredriksson i en debattartikel i Katrineholms-Kuriren.

Jag efterfrågade underlag om vilka föroreningar som finns i marken. Svaret blev en utredning från 2019 och försedd med ett protokoll över vilka massor som lämnats in för deponering. Det svarade på frågan om vad som fanns då, inte hur miljöstatus är fem år senare för marken.

När en motsvarande markaffär gjordes vid Åsporten, där dåvarande Vägverket haft en anläggning, hade utförlig provtagning gjorts med ett protokoll som bifogades köpehandlingen. Detta för en verksamhet som uppskattningsvis inte hanterat lika miljöskadliga ämnen som ett gjuteri med produktion under cirka 60 år.

Sannolikt finns det spår kvar av gjuteriverksamheten eller av räddningstjänstens insatser vid branden, som ödelade delar av fastigheten. Hur mycket, eller lite, vet ingen. Eller i varje fall, det var inget som majoriteten i kommunstyrelsen tyckte var viktigt att veta. Inte heller kostnaden för en sanering var av intresse.

Centerpartiet är positivt till att det kan byggas nya bostäder på lämplig mark och att det köps in mark för olika typer av företagsverksamhet. Det behövs en markreserv i hela kommunen, så att företag kan växa och ge fler arbetstillfällen samt till bostäder så att kommunens befolkning växer.

De markaffärer som görs, måste dock vara kloka investeringar. När det gäller Oxen 6 och 7 samt Dovhjorten 4, 7 och 8, är det osäkert vad kommunen får med på köpet vid köpet av ”Pumpen” och med dess historia som gjuteri (Pumpseparator).

Kommunen ska inte leka blindbock med skattebetalarnas pengar.

Inger Fredriksson
gruppledare Centerpartiet