Tomas Selin

Valbudskap

Kryssa Tomas Selin i EU-valet

Även i Europa kommer hotet från högerextremismen. De som inte kan bestämma sig för om de gillar eller inte gillar Putin. De som HOTAR pressfriheten, fria universitet eller fri kultur - de som verkligen är ett hot mot din och min rätt att vara oss själva, älska öppet & fritt, och mot ett jämställt samhälle.

Liksom i USA blir hundvisslandet att hota aborträtter, HBTQI-personers rättigheter och att klaga på det vänsterliberala etablissemanget, där media är en del av det.

Det finns en annan väg

• Utveckla EU och gör det enklare att vara europé. Vi som invånare och våra företag har allt att tjäna på lägre trösklar. Centerpartiet vill göra det enklare att ta tåget till Europa, öka biodrivmedel i flyget och mycket annat.
  • Inför både ett demokrati- och klimatlås. Länder ska inte kunna demontera demokratin och skita i klimatarbetet. Våra EU-pengar ska göra nytta för demokrati, regional utveckling, för klimat och för vår frihet.
  • Säkra kompetensförsörjningen. Utan en europeisk talangpool för arbete kommer våra företag inte att klara tillväxten - vi kommer inte klara innovation och tillväxt.

Rösta på Centerpartiet i valet. Förtidsröstningen börjar 22 maj och 9 juni är valdagen.

Vet du inte vem du vill kryssa? Då kan du sätta ett kryss för en tillväxtvänlig, lokal röst. Du kan kryssa nån som vet att HBTQI-frågor och jämställdhet inte bara handlar om värderingar - det handlar om vår frihet och existens. Nån som vill kunna resa mer, kanske jobba i ett annat land i framtiden, och som vill kunna använda telefonen enkelt utan skyhöga avgifter när man reser.

Håll gränsen för friheten!

Friheten

Den europeiska friheten är din. Du ska ha samma rättigheter oavsett om du är i Huddinge, Hamburg eller Hvar. Det handlar om din rätt att vara dig själv och friheten att leva öppet, men också friheten att leva, jobba och besöka alla medlemsländer. Men den friheten är hotad från högerextrema partier, och måste erövras varje dag.

Inför ett EU-förbud mot omvändelseförsök och omvändelseterapi, klassa hatbrott mot HBTQI-personer som ett gränsöverskridande brott, och säkerställ att föräldraskap som erkänts i ett EU-land ska vara giltigt i alla medlemsländer. Kvinnor ska ha rätt att bestämma över sin kropp och tillgång till säkra aborter i hela EU.

Demokratin

Den europeiska demokratin är hotad. Av länder som utvecklas i en allt mer auktoritär riktning och av Putins krig i Ukraina. Vi behöver öka stödet till Ukraina och beslagta ryska blodspengar. För att säkra demokratin måste vi värna demokratiska institutioner, men också individens integritet. Stoppa chat-control och förbjud övervakning med ansiktsigenkänning och AI. EU måste stoppa pengar till länder som utvecklas i en auktoritär riktning och utesluta odemokratiska länder.

Ett starkare Sverige

EU är en garant när Tidöregeringen sviker - för klimat, försvar och tillväxt. Gemensamma spelregler i Europa är bra för klimatet och ökar våra möjligheter att leva och resa hållbart. När svensk tillväxt är hotad och Sverige står inför kompetensbrist behöver arbetsmarknadspolitiken i EU utvecklas för ökad rörlighet och för en europeisk talangpool. Så kan svenska företag och vår välfärd stärkas.

CENTERPARTIET - FÖR FREDEN - FRIHETEN- KLIMATET

Bli medlem i Centerpartiet