E4 syd - vägen till Nynäshamns framtid
Text
Teckning E4 syd av Barbro Gard-Wihlen
Insändare Nhp 2 februari 2018
En cykel -och gångväg – är det Trafikverkets lösning på trafikkaoset på Södertörn?
Fredagens artiklar i NP (26/1) rörande Trafikverkets eventuella diskussion med Stockholms hamnar angående väg 225 är förmodligen det märkligaste inlägget hittills i debatten om möjlig väg att transportera godset från Norviks hamn, som planeras stå klar 2020. Redan när man läser artikels rubrik förstår man att det här är ännu ett slag i luften för att tafatt försöka lösa de enormt allvarliga problem hela södra Stockholmsregionen står inför: ”Hamnen kan få betala för bättre säkerhet på väg 225:”Vi vill inte underlätta för mer tung trafik”!
350 000 lastbilar per år kommer att rulla på vägarna till och från Norviks hamn, när den är fullt utbyggd, enligt Stockholms hamnars beräkning. Det betyder runt 1000 långtradare per dygn och merparten av dessa kommer att välja väg 225 för att ansluta till E4:an i Södertälje.
Förutom det beräknade antalet tunga fordon från Norviks hamn har vi redan idag en alarmerande trafiksituation på väg 225. Trafiken från och till den befintliga hamnen i Nynäshamn har ökat markant med fordon från Gotland, Polen och Baltikum. Redan nu ser vi lastbilskaravaner dagligen, som ska samsas med personbilar om det trånga utrymmet på en gammal landväg som, obegripligt nog, verkar anses vara det bästa alternativet för både Trafikverket och Stockholms hamnar!
Vad menar Johanna Levin, samhällsplanerare på Trafikverket?
Varför skulle Stockholms hamnar vara intresserade av att vara med och finansiera åtgärder på väg 225 om det inte skulle innebära lättnader för mer tung trafik från Norvik? Betyder det att man kommer att utreda vad 1000 långtradare per dygn har för påverkan på miljön, både vad gäller utsläpp, medtrafikanter, boende längs vägen, säkerhet osv? Vad skulle det vara för åtgärder i så fall? Är det inte lite sent att börja titta på det nu, när hamnen beräknas öppna om två år? Eller finns planer på att senarelägga öppningen tills transportfrågan är löst?
Det här är inte ett problem som bara påverkar boende i Sorunda. Det är att förminska situationen. Johanna Levin borde vara så pass påläst att hon inser att avtalet Trafikverket/Vägverket hade med markägarna längs vägen skrevs 1962 och löpte ut 1992. Efter det finns inget avtal. Att starta hela den processen igen blir förmodligen svårare än att anlägga en helt ny väg, E4 Syd, som Centerkretsen påtalat vid ett flertal tillfällen sedan slutet av 1980-talet, efter att man nationellt/internationellt diskuterat en framtida transitlinje in via Nynäshamn.
Trafikverket menar att det är Stockholms hamnar som bär ansvaret för hur godset ska transporteras från och till Norviks hamn, för att minimera störningarna. Det borde vara en självklarhet att den diskussionen redan var avklarad med Trafikverket, SJ och fartyg som trafikerar Norvik och andra hamnar innan hamnbygget påbörjades.
Att vi inte har en fungerande infrastruktur på Södertörn är ett stort samhällsproblem för en så snabbt växande region. Det är för enkelt att tro att bara Nynäshamns kommun påverkas. Även Stockholm, Botkyrka, Södertälje, Haninge och Tyresö kommun drabbas av trafikinfarkterna som uppstår i och med att väg- och järnvägsnätet inte växer i takt med det ökade behovet.
Nationellt sett är Norviks hamn med förbindelse E4 Syd, dvs väg och järnväg rakt västerut från Nynäshamn till Vagnhärad den bästa lösningen vad gäller både miljö, tid och säkerhet och ett behövligt lyft för hela regionens växande. Det är skrämmande att Johanna Levin på Trafikverket bagatelliserar det enormt svåra trafikläget vi står inför genom att fokusera på en gång- och cykelbana från Porthus till Spångbro! För övrigt en av de få sträckor som redan idag har en alternativ byväg som man kan cykla och gå på. Självklart behövs gång- och cykelvägar längs hela väg 225. Den är livsfarlig att gå och cykla på. Och visst behövs korsningen i Spångbro breddas. Att koppla ihop dessa åtgärder, som egentligen borde varit lösta för länge sedan längs vår gamla landsväg och betraktas som fortlöpande underhåll, med hållbara lösningar av den extrema ökningen av tung trafik som Norviks hamn kommer att medföra är obegripligt och har inget med varandra att göra. Centerkretsen efterlyser en vettig och verklighetsförankrad dialog mellan berörda parter där förslag på lösningar står i paritet med problemets storlek.
Karolina Johansson-Starck och Peter Wennerberg, Centerpartiets arbetsgrupp för en ny tvärled på Södertörn