Solgläntans förskola är Årets miljöhjälte 2023

Utmärkelsen Årets miljöhjälte i Salem går till Solgläntans förskola och avdelningen Ormen, för deras stora engagemang i att lära och inspirera barnen, och deras föräldrar, att ta hand om naturen.

– Alla Salemsbor har under maj haft möjlighet att nominera den de tycker ska få priset. Det har varit svårt att välja bland alla bra förslag men Solgläntan stack ut. Och efter att ha besökt dem så är jag överväldigad, säger Raili Nilsson, vice ordförande och gruppledare för Centerpartiet i Salem.

– Det känns jätteroligt att vårt arbete uppmärksammas, säger Helene Johansson, som tillsammans med sin kollega Anna Eriksson tog emot priset under morgonsamlingen.

Inne på förskolan studerar de grodyngel. På gården finns flera bärbuskar och odlingslådor, där barnen planterat bland annat potatis och chokladmynta. De saftar och syltar. Barnen har gjort en glänta i den närliggande skogen till sin egen, med klättterberg, ett konstträd, naturväv och hinderbana. Här samlar de också in ätbara växter och tittar på insekter. De har också lagat lunch och poppat popcorn i skogen. Att plocka upp skräp de hittar på marken är en självklarhet.

– Det är viktigt att natur- och miljötänket genomsyrar hela verksamheten, och inte bara blir enskilda projekt. Att barnen dagligen får möta naturen, djur och insekter, fortsätter Helene Johansson.

Så lyder motiveringen till årets vinnare

"Solgläntans förskola, avdelning Ormen, utses till Årets miljöhjälte i Salem för sitt arbete med att lära barnen om hur viktigt det är att ta hand om vår natur. Till exempel har avdelningen Ormen en plats i skogen där de satt upp skyltar om att träden inte får förstöras och barnen klappar och tar hand om träd och annat. Ett så viktigt arbete för de yngre generationerna och framtiden."

– Vi bjöd in alla föräldrar och barn till skogsplatsen där barnen fick visa och berätta vad de gör. Det inspirerar både barn och föräldrar att ta del av och se sig själva som en del av naturen, säger Helene Johansson.

Vad är roligast med att lära sig om naturen då, frågar vi ett av barnen.

– Att leka i skogen, svarar han.

Vad är Årets miljöhjälte?

Salemcenterns miljöpris är en ny utmärkelse, som är tänkt att ges ut i samband med världsmiljödagen, till en miljöhjälte som förtjänar att uppmärksammas extra mycket. Det kan vara en privatperson eller en verksamhet som gör en insats för miljön på ett sätt som inspirerar andra. Alla Salemsbor har möjligheten att nominera sin favorit.

Vi fick hänga med barnen till deras plats i skogen efter morgonsamlingen.

Naturväven och Konstträdet. "Man får spika i trädet för det är dött"

Att slänga skräp man hittar på marken är en självklarhet för barnen på Solgläntans avdelning Ormen.

På Solgläntans gård finns både bärbuskar och odlingslådor. Här på väg att plocka lite chokladmynta till föräldrarna som ska komma på sommarfest på eftermiddagen.