Brf Hasseln 21 är Årets miljöhjälte 2024

Margareta Lagrelius, ordförande i Brf Hasseln 21 tar emot utmärkelsen Årets miljöhjälte från Wictoria Berglund, gruppledare för Centerpartiet i Salem.

Utmärkelsen Årets miljöhjälte i Salem går 2024 till Brf Hasseln 21, för deras målmedvetna och strukturerade arbete för att skapa en ekologisk hållbar bostadsrättsförening.

– Brf Hasseln visar på ett tydligt sätt hur man kan skapa engagemang och samtidigt spara pengar på att jobba med miljötänk och hållbarhet. Det är viktigt att lyfta och sprida så att andra kan inspireras av dem, säger Wictoria Berglund, gruppledare för Centerpartiet i Salem.

– Vad vi är bra, eller hur! Det är jätteroligt att vårt arbete uppmärksammas, säger Margareta Lagrelius, ordförande i Brf Hasseln 21 som tillsammans med ett femtontal medlemmar i föreningen tog emot priset i föreningens trädgård.

Här har föreningen gått från urskog till ekolund. Tidigare var det ogenomträngliga buskar och brännässlor. Nu är det en samlingspunkt med en pergola, gräsmatta och odlingsbäddar för rabarber och potatis, dill och gräslök, som alla medlemmar får använda till sin matlagning. Dessutom finns flera odlingslådor som enskilda medlemmar använder.

– Våra odlingslådor har skapat så pass mycket engagemang att vi nu har kö för att få en. Och komposten ger så fin jord att vi inte behöver köpa jorden till odlingarna, säger Margareta. En bra bieffekt är också att fler än vanligt deltagit på städdagar och andra aktiviteter sedan ekolunden skapades.

"Att arbeta med energiförbättrande åtgärder är en vinst både för miljön och ekonomin, och vi träffar gärna andra bostadsrättsföreningar som vill ha tips."

Så lyder motiveringen till årets vinnare

"BRF Hasseln 21 får miljöpriset för sitt målmedvetna arbete för en ekologisk och hållbar bostadsrättsförening. De har installerat solpaneler och laddboxar, arbetar aktivt med att minska vattenförbrukningen och har sedan 2009 halverat sin elförbrukning. Trädgården ska gynna den biologiska mångfalden, bin, humlor och fjärilar. Brf Hasseln 21 är en inspiration för andra bostadsrättsföreningar och förtjänar att uppmärksammas!"

– Att arbeta med energiförbättrande åtgärder är en vinst både för miljön och ekonomin, och vi träffar gärna andra bostadsrättsföreningar som vill ha tips, säger Margareta Lagrelius.

Föreningen har sedan 2009 halverat sin elförbrukning, och sedan 2018 minskat sin vattenförbrukning med 12%. Detta bland annat genom information och tips till medlemmarna, solpaneler samt väl genomtänkta investeringar när exempelvis hissar och tvättutrustning behövts renoveras elller bytas ut.

Thomas Rostock, initiativtagaren till att man skulle bli en ekologisk bostadsrättsförening, tipsar om att nästa steg kan bli att tillsammans med andra bostadsrättsföreningar skapa studiecirklar kring biologisk mångfald och grönsaksodlingar.

Vad är Årets miljöhjälte?

Salemcenterns miljöpris är en utmärkelse som ges ut i samband med världsmiljödagen, till en miljöhjälte som förtjänar att uppmärksammas extra mycket. Det kan vara en privatperson eller en verksamhet som gör en insats för miljön på ett sätt som inspirerar andra. Alla Salemsbor har möjligheten att nominera sin favorit.

Odlingsraden märkt Hasseln 21 är öppen för alla medlemmars middagsplaner. Till höger Thomas Rostock, initiativtagare till att bli en ekologisk bostadsrättsförening.

Inger Stening (bilden) och Marianne Rillbert, båda medlemmar i föreningens trädgårdsgrupp, berättade om vägen från urskog till ekolund och lyxen med riktigt fin kompostjord.