Nina Wahlin

Bild

Svenska kyrkan ska vara en levande plats för alla oavsett var du befinner dig på din trosresa. I glädje och i sorg. Vardag och fest. Mod, engagemang och öppenhet ska genomsyra alla verksamheter för unga och gamla, familjer och ensamma. Genom diakonin gör vi Guds ord till handling. Idag är jag ledamot i Kyrkofullmäktige Södertälje pastorat och ledamot i församlingsrådet för Södertälje församling.

Svenska kyrkan är församlingarna och det är underifrån som besluten om verksamheten lokalt ska tas. I kyrkofullmäktige tar vi de övergripande besluten för verksamhet och ekonomi för pastoratet och i kyrkoråd och församlingsråd tas beslut om budget och verksamheter och de beslut som närmast rör församlingarna.

Södertälje behöver Svenska kyrkans mod, öppenhet och engagemang. Vi behöver verksamhet för unga som äldre. Vi behöver verksamhet för familjer och ensamma. Genom diakonin gör vi handling av Guds ord. Gudstjänst, undervisning, mission och diakoni är vårt grunduppdrag och tillsammans kan vi vara en stark röst i samhället för alla människors lika rätt och värde.

Genom vårt arbete i pastoratet och församlingarna kan vi ta ansvar för Guds skapelse genom att ta ansvar för miljö och klimat. Vi kan vara inkluderande och öppna och vi kan vara ljuset i mörket och hoppet för nuet och framtiden.

Idag är jag också kyrkvärd i St:a Ragnhilds kyrka och jag har varit en aktiv del av församlingen sedan 2007 då min dotter föddes. Ideella volontärer, anställda och förtroendevalda, besökare, församlingsmedlemmar - tillsammans är vi kyrkan.

Den 19 september är det kyrkoval. Jag kandiderar till kyrkofullmäktige för nomineringsgruppen Centerpartiet.

Du kan kryssa mig på alla tre nivåerna:
Södertälje kyrkofullmäktige
Strängnäs stiftsfullmäktige
Kyrkomötet

Tack för ditt kryss ~ tillsammans för en öppen, modig och engagerande folkkyrka.

Nina Wahlin

Bli medlem i Centerpartiet