Satsningar för ett tryggare Sundbyberg

Oavsett var man bor i Sundbyberg ska vår stad kännas trygg att bo i. Centerpartiet har därför initierat flera trygghetssatsningar som vi nu gör med Mittenstyret.

Som första kommun i landet inför Sundbyberg nu en enprocentregel för trygghetsskapande åtgärder i all nybyggnation, både av bostäder och andra byggnader. Det betyder att en procent av produktionskostnaderna ska investeras i långsiktiga trygghetsskapande åtgärder. Idén kommer från Centerpartiet och Peter Lindström (C), ordförande för det brottsförebyggande rådet i Sundbyberg, som berättar:

“Alla måste vara med och bidra till ett tryggt Sundbyberg och en viktig åtgärd är att se till att allt som byggs har med den aspekten redan från början. Vi säger alltid att det som byggs ska göra Sundbyberg ännu bättre för oss som redan bor här, och i det ingår såklart en trygg stadsmiljö som en bärande del”, säger Peter Lindström.

Vi har också beslutat att Sundbyberg ska samarbeta med den nationella stiftelsen Tryggare Sverige med fokus på att otrygga miljöer byggs bort. I första skedet blir det platssamverkan i befintlig miljö i Rissne och i utvecklingen av västra Ursvik. I västra Ursvik prioriterar vi alltså trygga offentliga miljöer redan i planeringen för det som ska byggas i Sundbybergs nya stadsdel.

“Det är spännande att få till detta samarbete både i en befintlig stadsdel och under planeringen av en ny. Jag ser det här som bra första steg, men Centerpartiet arbetar självklart för att utveckla denna modell i hela Sundbyberg”, säger Peter Lindström.

“Vi är alla en del av varandras trygghet. Om vi är tillräckligt många som gör tillräckligt mycket i området där vi bor och vistas så skapar vi alla en bättre stad att bo och leva i.”, avslutar Peter.

Har du idéer och förslag för hur vi tillsammans kan göra Sundbyberg tryggare? Välkommen att höra av dig!