Stoppa angiverilagen i soptunnan!

Lärare ska vara lärare, aldrig angivare. Stoppa angiverilagen i soptunnan!

Centerpartiet och resten av Sundbybergsmajoriteten (S, V och MP) säger bestämt NEJ till den SD-ledda regeringens förslag till angiverilag. Att vilja tvinga alla offentliganställda till angiveri, även av barn, genom att införa anmälnings- och informationsplikt hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle. Det är något som hör hemma i samma historiens soptunna som den kommunistiska angiveristaten Östtyskland, där hundratusentals människor tvingades vara angivare åt den statliga säkerhetstjänsten Stasi.

På måndagens kommunstyrelse kommer vi i Sundbybergsmajoriteten att presentera en skrivelse till regeringen med en uppmaning att backa från detta totalitära förslag. Vi står upp för att Sundbybergs stads medarbetare ska kunna fortsätta utföra sitt goda arbete, inte tvingas till att ange sina medmänniskor.

”Som socialliberal politiker blir jag illa berörd. Att tvinga offentliganställda att ange människor som redan har det svårt är inget annat än ett unket förslag”, säger vår gruppledare Stefan Bergström.