Den ideella sektorn är ovärderlig för vår stad

I drygt ett år har jag haft äran att vara ordförande för Sundbybergs kultur- och fritidsnämnd. Jag är djupt imponerad av den oerhörda kraft och det stora engagemang som präglar stadens föreningar och deras aktiva medlemmar, ledare och volontärer, samt hos alla som arbetar inom stadens kultur- och fritidsverksamheter.

De ideella insatser som görs varje dag är helt avgörande för att möjliggöra ett rikt kultur- och fritidsliv för alla Sundbybergs invånare, särskilt för våra barn och unga.

Att stärka och utveckla förutsättningarna för vårt föreningsliv är något som jag och Centerpartiet prioriterar varje dag. År 2022 gick vi till val med löftet om att skapa en mötesplats för stadens föreningar. Det resulterade i det framgångsrika genomförandet av “Föreningarnas dag” förra året, där 25 av stadens föreningar deltog (se bilden nedan). Responsen var mycket positiv och evenemanget kommer därför att bli årligen återkommande. Den ideella sektorn är helt enkelt ovärderlig för vår stad. Mitt mål är därför att innan nästa val träffa samtliga aktiva föreningar här i Sundbyberg.

Sundbybergs tillväxt under de senaste 15 åren kräver naturligtvis en regelbunden utveckling och förnyelse av våra idrottsanläggningar. Vi planerar som du kanske redan vet en ny ishall med två isytor samt uppvärmda planer för året runt-fotboll vid Örvallen. Redan före sommaren kommer planprogrammet för Örvallen att antas och det kommer att följas av detaljplanering.

Utöver de nya idrottsanläggningarna planeras även nya bostäder, samt en stor öppen dagvattendamm och en ny pumpstation i den östra delen av Örvallen. Detta ger oss en unik möjlighet att förbättra våra gröna miljöer och samtidigt stärka möjligheterna till rekreation och ett aktivt friluftsliv.

Vi ser också över hur Sundbybergs idrottsplats kan användas på bästa sätt för idrottsändamål, något som blir extra viktigt då den gamla ishallen på IP i framtiden ersätts av en ny ishall på Örvallen. I detta arbete kommer vi hela tiden att föra en nära dialog med idrottsrörelsen.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. Just nu är det full fart på arbetet med uppgraderingar av våra kultur- och fritidsanläggningar, till exempel genom att byta belysning och att minska energianvändningen. Samtidigt arbetar vi för att våra idrottsplatser och idrottshallar ska användas så mycket som möjligt och inte stå outnyttjade. Vi satsar även på lokal förnybar energi genom att de närmaste åren installera solceller där så är möjligt.

Vi står nu inför ett viktigt val till Europaparlamentet. Jag är verkligen stolt över Centerpartiets toppkandidater. Nyligen utsågs Emma Wiesner till Sveriges mest inflytelserika politiker inom hållbarhetsområdet av tidningen Aktuell Hållbarhet, medan Abir Al-Sahlani har gjort sig känd som en av vår tids mest engagerade försvarare av mänskliga rättigheter. Därför är valet enkelt – den 9 juni röstar jag på Centerpartiet för freden, friheten och klimatet.

För mig är det viktigt att vara tillgänglig för dig och alla andra sundbybergare. Du kan alltid nå mig med synpunkter, idéer och förslag. Jag är bara ett mejl eller ett telefonsamtal bort.

Stefan Bergström

Kommunalråd för Centerpartiet med ansvar för kultur, fritid, exploatering och näringsliv

stefan.bergstrom@sundbyberg.se

Facebook: @SBGstefan