Håll gränsen för freden, friheten och klimatet!

Europeiska unionen kom till som ett projekt för fred och frihet, och som ett sätt att föra människor närmare varandra. EU bygger på gemensamma värderingar, som tron på demokrati, frihet, välstånd och frihandel.

I mer än 110 år har Centerpartiet kämpat för varje människas rätt och frihet och för att fler beslut ska fattas hemma vid köksborden. Vi är samtidigt övertygade om att stora, gränsöverskridande problem bara kan lösas genom samverkan över nationsgränserna. Ensam är inte stark, och lösningarna på dagens och morgondagens stora utmaningar är europeiska.

Just nu pågår ett krig i vårt närområde, det är faktiskt närmare fågelvägen från Sundbyberg till Ukrainas gräns än vad det är till Kiruna. Frihet är inte, och har aldrig varit, gratis. Det har Rysslands anfallskrig mot Ukraina åter gjort oss plågsamt medvetna om. Despoten Putins hänsynslösa krigföring är den yttersta konsekvensen av en fallen demokrati med likgiltighet inför människors död och lidande. En historia vi lovade oss själva aldrig skulle få upprepas i Europa.

Rysslands brott i Ukraina måste få ett slut. Centerpartiet driver på i Sverige för att vi ska skicka Jas 39 Gripen till Ukraina, och vi driver på i Europaparlamentet för att öka stödet till Ukraina. Ukraina måste få all hjälp de kan få för att försvara sig mot Ryssland. Att hjälpa Ukraina att försvara sin frihet är också ett sätt att säkerställa Sveriges och hela Europas frihet.

Alla ska kunna bestämma över sitt liv genom egna och fria val. Alla ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp. Oavsett om man bor i Sverige eller resten av EU. Kvinnors möjlighet till fria och säkra aborter är en fråga om mänskliga rättigheter. Precis som vi vill att rätten för reproduktiv hälsa ska skrivas in i Sveriges grundlag, vill vi också se till att aborträtten ska skrivas in i EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna. Alla EU-länder ska garantera rätten till laglig och säker abort.

Rätten att ingå äktenskap och att bilda familj ska garanteras alla i hela EU. Det är hög tid att EU ställer sig bakom samkönades lika rätt till äktenskap och allas rätt att bilda familj i samtliga medlemsländer. Det är också dags att EU garanterar alla barns rätt till sina föräldrar. Ett föräldraskap som erkänts i ett EU-land ska också vara giltigt i alla EU-länder.

Klimatomställningen är en av vår tids största utmaningar. Det är samtidigt en fråga där Sverige kan spela en avgörande internationell roll som föregångsland, och där vårt ledarskap kan leda till jobb, tillväxt och affärsmöjligheter i Sverige. Genom EU har vi en fantastisk möjlighet att vara med och samarbeta för att hitta gemensamma lösningar som vi alla har nytta av.

Centerpartiets klimat- och miljöpolitik präglas av höga ambitioner, grön industrialisering och teknikoptimism och där värnandet om miljön går hand i hand med klimatomställningen. Sverige har just nu en regering som höjer utsläppen i samma takt som de sänker Sveriges anseende utomlands. Sverige borde i stället vara ledande i klimatarbetet. Utsläpp känner inga nationsgränser och EU är vårt effektivaste verktyg i den gröna omställningen.

Vi behöver politiker i Bryssel som håller gränsen. Som står upp för freden, friheten och klimatet. Som håller gränsen mot klimatförnekare, främlingsfientlighet och Putins Ryssland. I en tid när alltför många sviker sin ideologi och sina löften behöver vi politiker som står stadigt med båda fötterna på jorden och ryter ifrån: Håll gränsen!

Vi håller gränsen för ett grönt, frihetligt och starkare Europa.

Rösta på Centerpartiet i valet till Europaparlamentet den 9 juni!

Emma Wiesner

31 år

Född: Trosa, Södermanland

Emma Wiesner, med en bakgrund som civilingenjör och erfarenhet av att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor på Northvolt, har under de senaste åren varit en framträdande ledamot i Europaparlamentet. Med fokus på klimat, energi och jordbruk har hon aktivt för att främja hållbarhet och miljöskydd. En betydelsefull händelse var när hon höll ett tal på tyska i parlamentet i början av 2023, där hon uppmanade den tyska förbundsregeringen att ta bort sin blockering av en tidigare överenskommelse om att avveckla förbränningsmotorer. Emma har även innehaft flera viktiga förhandlingsuppdrag, inklusive att i år agera chefsförhandlare för EU:s nya lag om skogsövervakning.

”Vi ser redan nu klimatförändringarnas förödande konsekvenser. Med skyfall. Med bränder. Med torka. Klimatet känner inga gränser och vi måste lösa den här utmaningen gemensamt. Därför behövs EU – inte minst nu när vi har en regering i Sverige som ökar utsläppen och försenar klimatarbetet.”

Några av Emmas hjärtefrågor:

• Växla upp klimatarbetet och klimatmålen – gör EU fritt från fossila bränslen.
  • Inför ett klimatlås. Håll inne EU:s pengar till de länder i unionen som inte gör sin del av klimatarbetet.
  • Minska utsläppen i jordbrukssektorn genom att öka svenska bönders lönsamhet och styra jordbruksstöd mot ökad miljönytta.

Abir Al-Sahlani

48 år

Född: Basra, Irak

Abir Al-Sahlani blev invald i Europaparlamentet år 2019 och hon har gjort jämlikhet och frihet till sina mest centrala frågor. Ett minnesvärt ögonblick inträffade i oktober 2022 då Abir höll ett uppmärksammat tal i parlamentet och klippte sitt hår i talarstolen samtidigt som hon på kurdiska uttryckte orden “Jin, Jiyan, Azadi”, vilket på svenska betyder “kvinnor, liv, frihet”. Detta som ett stöd till de modiga iranska kvinnor som i Iran protesterade mot att sedlighetspolisen hade dödat 23-åriga Mahsa Amini. Abir innehar även positionen som vice ordförande i liberala Renew Europe, Europaparlamentets tredje största partigrupp, där Centerpartiet är medlem.

”Rasister, homofober, islamister och antifeminister hotar vår frihet och vill vrida klockan årtionden tillbaka. Det är dags för alla goda krafter att stå upp för medmänsklighet och tolerans. Jag vill göra EU till en god stormakt som försvarar mänskliga rättigheter i hela världen.”

Några av Abirs hjärtefrågor:

• Att aborträtten skrivs in i EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna.
  • Jämställdheten. Vi måste stoppa allt förtryck av kvinnor oavsett i vilket land och i vilken form det finns.
  • Ukrainas frihet. Ukraina, Moldavien och länderna på västra Balkan hör hemma som medlemmar i EU. Vi måste hjälpa ukrainarna att vinna kriget.