Vi står upp för Ukraina

Nu har det gått drygt två år sedan Ryssland inledde sitt vedervärdiga anfallskrig mot Ukraina, det största kriget på vår kontinent sedan andra världskriget.

Ukraina står nu i frontlinjen för att försvara det fria Europa mot diktaturen Ryssland, och deras kamp är både hjältemodig och en inspiration för oss alla.

Sundbybergs stad har påbörjat ett samarbete med Vasylkiv, som ligger drygt tre mil sydväst om huvudstaden Kyiv. Vasylkiv kommun har runt 45 000 invånare, men nu under kriget finns det dessutom över 20 000 internflyktingar i kommunen. Under krigets inledning var det hårda strider kring flygbasen utanför staden, men anfallet slogs tillbaka och nu ligger staden långt ifrån frontlinjen.

Under slutet av hösten besöktes Sundbyberg av en delegation från Vasylkiv (se bilden till höger). De träffade bland annat stadens ungdomsmottagning då psykisk ohälsa bland barn och unga i krigets spår är en väldigt viktig fråga just nu i Ukraina. Som ett resultat av de band som knutits mellan våra städer så kommer vi i Sundbyberg att välkomna ukrainska barn från Vasylkiv till vårt sommarkollo på Gräddö nu under sommaren 2024.

Sundbyberg arbetar nu aktivt med att ta fram ett samarbetsavtal för att fördjupa banden mellan Sundbyberg och Vasylkiv. Vi är övertygade om att detta samarbete inte bara kommer att stärka banden mellan våra städer och våra invånare, utan även bidra till att främja utvecklingen av demokrati, frihet och fred i vår gemensamma värld.

För oss i Centerpartiet är det självklart att visa solidaritet med våra ukrainska medmänniskor. Det finns mängder av organisationer som hjälper Ukraina och ukrainare och som du kan vara med och stötta. Ett nära exempel är Kaffe för ukrainare (kaffeforukrainare.se) som håller till på Englundavägen 9 i Solna Business Park. Där samlar de bland annat in kläder och driver ett språkkafé.