Förskola och skola

Alla barn i Sundbyberg ska ges bästa möjliga start i förskolan och skolan. Vi måste därför säkerställa att tillräckligt med resurser ges, och att dessa används på rätt sätt.

sol-has-bg sol-light-text sol-green-tone

För Centerpartiet är rätten till valfrihet självklar i både förskola och skola, men lika självklart är att samma villkor måste gälla så att alla barn, oavsett om de går i kommunalt eller privat drivna förskolor och skolor, får samma möjligheter efter sina behov.

Ett utvecklat språk är en grundförutsättning för att ta till sig lärande. En tidig språkinlärning är därför avgörande för varje barns möjligheter att lyckas i skolan. Därför har Centerpartiet länge drivit på, och fortsätter att arbeta för, mer resurser till språksatsningar i förskolan och i de lägre årskurserna. Att ha personal som talar god svenska är också lika viktigt. Därför måste också personalen ges möjlighet att utveckla sin språkkompetens.

Andra viktiga grundförutsättningar är att rätt person är på rätt plats och att det finns tillräckligt med pedagoger och annan utbildad personal med kompetens utifrån förskolans och skolans behov.

Lovskola är ett viktigt komplement för de barn som behöver extra stöd och för dem som ligger efter och riskerar att inte nå målen. Detsamma gäller läxläsning. Här finns stor potential att också med ideella krafter utveckla samarbeten, speciellt när det gäller lovskola på sommarlovet.

Alla barn, oavsett förutsättningar, ska få chansen att lyckas i skolan. Centerpartiet vill stärka stödet till barn och elever med neuropsykiatriska funktionsstörningar (NPF) och höja den generella kompetensen runt detta.

En trygg skola, med goda pedagogiska miljöer, är grunden för att alla barn ska kunna tillgodogöra sig utbildning. Forskning har visat att den fysiska miljön, som till exempel ljussättning, spelar en stor roll för lärandet. Vi vill att Sundbyberg ska arbeta med innovativa lösningar för att utveckla den pedagogiska miljön i syfte att ge bästa möjliga studiero.

Behovet av lokaler för förskola och skola kommer att öka framöver. I takt med stadens utveckling måste denna planering finnas med tidigt. Centerpartiet vill också att alla lokaler staden använder kan brukas också andra tider och för andra behov för att lokalkostnaderna ska kunna bli lägre. Tillfälliga lösningar, som baracker i grönområden, ska avvecklas under de kommande åren.

Sundbyberg är Sveriges minsta kommun till ytan. Oavsett vilken skola man går i inom kommunens gränser är avståndet inte längre än att det går att gå eller cykla. Vi initierade satsningen ”Sund och säker skolväg” och den vill vi fortsätta. De positiva hälsoeffekterna av att röra sig är många och därför måste vi säkerställa att det är tryggt och säkert att röra sig genom vår stad till och från alla skolor.

Det psykiska välmåendet hos barn och unga är mycket viktigt och en tillräcklig tillgång på skolsköterskor, skolläkare, kuratorer och psykologer måste garanteras. Skolan ska vara en trygg plats att gå till, oavsett om man är elev eller personal. Nolltolerans mot alla former av mobbning och alltför stökigt beteende måste råda.

Mat och måltider är en viktig del i både förskolan och skolan. Stadens måltidsservice gör ett mycket bra arbete och mandatperiodens mål om minst 50 procent ekologisk mat uppfylldes med råge redan 2021 då 53 procent av maten var ekologisk. Vi arbetar också för att höja den närproducerade matens andel kraftigt. För Centerpartiet är det viktigt att stötta den svenska inhemska matproduktionen, vilket inte minst är en säkerhetsfråga.

I en växande stad växer också behovet av nya förskolor och skolor. Förskolorna Dimslöjan och Bävern behöver ersättas och vi vill bygga en permanent naturnära förskola på den fastighet där förskolan Bävern finns i dag och skapa en utemiljö anpassad för förskolebarn där förskolan Dimslöjan står. Förskolan Dimslöjan ligger inne i Lötsjön-Golfängarnas naturreservat och därför vill vi bygga den nya förskolan på tomten bredvid som ligger utanför naturreservatet.

Vi vill också bygga ut Duvboskolan för att kunna ta bort barackerna på Rissne ängar. Vi vill också se över plats för ny skola på Ekbacken samt bygga ny skola i västra Ursvik.

Centerpartiet arbetar för att:

• Stärka språksatsningar i förskolan och i de lägre årskurserna så att alla barn lär sig god svenska.
  • Arbeta för att höja andelen utbildad personal med kompetens utifrån förskolans och skolans behov.
  • Förbättra insatserna för elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen genom att utveckla arbetet med lovskola och läxläsning.
  • Värna mångfalden och valfriheten när det gäller förskolor och skolor, men också att samtliga förskolor och skolor, både offentliga och privata, verkar enligt samma krav.
  • Säkerställa trygga och trivsamma skolor med goda pedagogiska miljöer.
  • Planering av lokaler för förskolor och skolor ska ligga i fas med stadens utveckling och tillfälliga lösningar ska minimeras.
  • Fortsätta satsningen ”Sund och säker skolväg” så att barn tryggt kan gå och cykla till skolan.
  • Fortsatt ha en hög andel ekologisk mat och kraftigt höja andelen närproducerad mat i förskolan och skolan.
  • Lekytor ska vara pedagogiskt utformade och hålla en hög kvalitet och uppmuntra till rörelse.
  • Samtliga skolor ska ha en arbetsmiljö som attraherar behöriga lärare, barn och deras föräldrar.
  • Utöka satsningen på sommarjobb och erbjuda arbetsmöjlighet under andra skollov.
  • Arbetet med att minska barns och ungas psykiska ohälsa ska intensifieras.
  • Alla anställda i förskolan och skolan ska tala god svenska och ges möjlighet att utveckla sin svenska språkkompetens.
  • Utreda möjligheten att utveckla profilklasser inom den kommunala skolan.
  • En permanent naturnära förskola ska byggas i Storskogen vid Golfängarna på den fastighet där förskolan Bävern står idag. Tills den är byggd vill vi att Dimslöjan fortsatt kan användas tills en permanent förskola på tomten bredvid är byggd.

Bli medlem i Centerpartiet