Attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik i hela länet
Kollektivtrafiken fyller flera olika behov hos individer och samhälle. En flexibel och effektiv kollektivtrafik ger människor möjlighet att ta sig till och från studier, arbete eller fritidsaktiviteter. Det minskar också belastningen på infrastrukturen, bidrar till minskade utsläpp och bättre luftkvalitet, inte minst i våra städer och det minskar även exempelvis trängsel.
En tredjedel av invånarna i Uppsala län arbetar i en annan kommun än den de bor i och nära en fjärdedel arbetar i ett annat län. Många som bor i länets centrala delar pendlar till Uppsala medan de som bor i Uppsala kommun och kommunerna i söder framför allt pendlar till Stockholm. Från Enköping pendlar folk till Västerås och i norr pendlar man till Gävle. Goda möjligheter till hållbar jobbpendling är viktigt för en växande region.
Ska kollektivtrafiken vara framgångsrik behöver den ses som ett system där olika delar hänger samman. Om det finns hinder för att ta sig vidare från punkt A till punkt B på grund av saknade länkar i resekedjan eller brister i samordningen mellan olika system riskerar det att göra kollektivtrafiken mindre attraktiv. Det är därför viktigt att snabba och enkla byten från ett resesätt till ett annat möjliggörs, inte minst vid länets största resecentrum - Uppsala centralstation. Det är också viktigt att det finns god tillgång till pendlarparkeringar för både bil och cykel för att möjliggöra byte till kollektivtrafik på ett smidigt sätt.
Kollektivtrafiken bör inte bara ses som ett alternativ för dem som pendlar till arbete, studier eller fritidsaktiviteter. Välfungerande kollektivtrafik medför frihet för barn och unga, de utan körkort och de som inte har råd med egen bil. Det behöver också finnas möjlighet att resa under de tider då det är fritidsresor som dominerar. Detta både i form av tillgängliga avgångar och bra biljettalternativ.
Kollektivtrafik är inte alltid det bästa alternativet för alla. I glesare delar av länet kan där det inte finns något stort resandeunderlag kan bilen vara det mest effektiva och hållbara alternativet, särskilt om bilarna drivs med el eller fossilfria bränslen. Målet är att minska samhällets energi- och resursbehov samt minska klimatbelastningen samt öka människors möjlighet till resande.
Att öka andelen resor i kollektivtrafiken är inte ett mål i sig. Målet bör vara att öka andelen som väljer kollektivtrafik i stället för bilen. En inriktning ska vara kollektivtrafiken ska vara så väl utbyggd att den som bor i en större tätort ska kunna klara sig utan bil, och att den som bor på landsbygd ska kunna klara sig med en bil i familjen, men ändå få vardagen att fungera.
Dagens kollektivtrafik är i huvudsak uppbyggd för att flytta stora mängder människor i stråk med många resenärer. För att skapa en mer attraktiv kollektivtrafik behöver dock även den sista delen av resan, som exempelvis från ett resecentrum till resenärens slutliga destination, utvecklas även den för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Det kan handla om att utveckla möjligheten att resa med skolbuss samt att utveckla system med mindre, självkörande bussar som knyter samman kollektivtrafiklinjer med exempelvis universitet, arbetsplatser eller olika bostadsområden. Det kan också handla om elsparkcykelföretag som får möjlighet till uppställningsplatser i anslutning till viktiga bytespunkter eller olika former av samåkningsinitiativ som kopplas till kollektivtrafiken. På så sätt kan vi skapa ett heltäckande kollektivtrafik som hänger ihop och som är både effektivt och attraktivt för den enskilde resenären.
I Uppsala län finns det i liten utsträckning anropsstyrd kollektivtrafik. Om Region Uppsala tar ett större ansvar för att samordna, planera och upphandla olika samhällsbetalda resor som färdtjänst, skoltaxi med mera bör det ge förutsättningar för att utveckla någon form av närtrafik som ger en grundläggande service också utanför det ordinarie linjenätet, som exempelvis öarna vid länets kust, för att underlätta för personer som inte har tillgång till egen bil eller båt.
Centerpartiet vill:
- att kollektivtrafiken ska fungera som ett sammanhängande system med goda möjligheter att kombinera kollektivtrafik med andra trafikslag
- att kollektivtrafiken i hela länet ska utvecklas i takt med befolkningsutveckling och behov
- att möjligheten att införa självkörande bussar i lämpliga områden undersöks
- att utvecklingen av ny teknik, automatisering och självkörande transporter främjas
- att Region Uppsala utvecklar närtrafik om regionen övertar en större del av ansvaret för planering och beställning av samhällsbetalda taxiresor