En enkel handling med stor betydelse

Bjud hem någon på en kopp kaffe eller ett glas saft och en pepparkaka i jul. Den enkla lilla gesten, kan vara upprinnelse till en varaktig vänskap eller bara en trevlig stund tillsammans, att minnas. För några av våra medmänniskor, både unga och gamla, kan det vara svårt att ta kontakt med någon annan. Kanske har man varit mobbad som ung och det sätter djupa spår, som nog aldrig går över. (Upplands Nyheter 1 december 2017)

Man vågar inte lita på någon, därför att man blivit sviken många gånger!

Jag var på en föreläsning i Uppsala den gångna veckan om " Skolan som arena" med bl.a. Anja Kivimäki, som föreläsare. Hon tog upp vikten av att man ska vara mycket vaksam på små detaljer, hos framför allt tonåringar. Det är få unga som verkligen vill vara ensamma. Men upplever man många hårda ord och tillmälen så är det kanske den enda utvägen, för att slippa sina antagonister! De som mobbar fortsätter ofta som vuxna "översittare ". De har ett gäng att hänga med. Gänget består ofta av osäkra personer som har en mycket svag egen identitet och följer med "förövaren" och gör likadant mot någon annan, för att verka tuff. Många gånger mår både mobbaren, personerna i gänget och den utsatte lika dåligt, men av olika orsaker. Det är därför det är av yttersta vikt att orsakerna kommer fram och motverkas på ett tidigt stadium.

Här måste vi som vuxna sätta stopp och våga fråga, närgångna frågor om varför förövaren gör som den gör, och försöka hjälpa den på rätt spår. Likaså, inte minst viktigt, stötta den utsatte och dennes ev. familj. Mobbning påverkar alla i sin omgivning, gammal eller ung. Vuxna retas oftast inte, men har en avvisande och tydlig attityd, att ”Dig vill jag inte umgås med!”. Det tar sig ofta uttryck i viskningar och blinkningar och att man inte blir inbjuden till någon kompis. Man blir ensam kvar, när alla går iväg, för att han eller hon inte "duger" i sällskapet.

Att känna att man måste ta sitt liv för att det inte känns VÄRT ATT LEVA" är allas vårt ansvar att jobba mot!

Önska god jul till grannen och bjud in på en glögg vem vet ni kanske får en trevlig stund tillsammans och förblir vänner!

God jul och Gott nytt år!

Ingegerd Andersson (C)
Ersättare i Regionfullmäktige
Ledamot i beredningen för barn och unga

Bli medlem i Centerpartiet