Nya regler hotar att slå hårt mot ett skogslän som Västerbotten

Löften och uppdrag är jättebra — men det måste bli verkstad i skogspolitiken också, Ulf Kristersson, skriver Julia Algotsson, vice ordförande Centerpartiet Västerbotten

Idag påverkas skogsägare av åtskilliga politiska beslut från flera nivåer, inte minst från EU. Trots att skogen är en nationell kompetens påverkas den bitvis av de beslut som fattas inom ramen för klimat- och miljö, ofta av politiker som varken är bekanta eller insatta i hur svenskt skogsbruk ser ut. Det är baksidan av ett så i övrigt viktigt projekt som EU faktiskt är.

Skulden för en instabil skogspolitik ska emellertid inte automatiskt läggas på EU. Det är upp till varje land att själva tolka det som kommer till oss, och ofta är det Sverige som väljer att övertolka. Med andra ord ligger ett stort ansvar hos regeringen, så att EU:s lagar och förordningar inte får effekter som är helt uppåt väggarna.

Uppåt väggarna är emellertid en bra beskrivning på nuvarande skogspolitik. I dagarna har EU:s Naturrestaureringslag (NRL) trätt i kraft, en lag som kommer slå oerhört orättvist mot svenska jord- och skogsägare. Klockan har börjat ticka för regeringen, som nu har 24 månader på sig att ta fram ett utkast till restaureringsplan, och därefter blir det den planen som svenska skogs- och lantbruket ska rätta sig efter.

Ett stort problem är att Sveriges restaureringsplan kommer behöva baseras på den statistik som vi själva rapporterar in till EU. Här skiljer vi oss avsevärt från övriga länder. Medan de jämför dagens natur med hur mänskligt påverkad den var när landet gick med i EU, jämför Sverige dagens natur med hur den såg ut vid förindustriell tid. Således säger statistiken, som såklart blir oerhört missvisande, att Sverige måste återställa mycket mer än vad andra länder behöver för att leva upp till lagen. En politisk blunder.

Den överambitiösa rapporteringen kommer troligen slå hårt mot ett skogslän som Västerbotten. Frågan är varför regeringen inte ändrar rapporteringen till EU. Halva mandatperioden har gått, så tid har funnits. Visserligen har regeringen givit Naturvårdsverket i uppdrag att se över detta, men de verkar inte vilja ändra sitt sätt att rapportera. Vi som väntar, väntar fortsatt.

Det är jättebra med löften, uppdrag och brandtal — men det måste bli verkstad också. Till syvende och sist är det ändå det som gör skillnad i verkligheten, och nu tickar klockan för Ulf Kristersson och landets markägare.

Julia Algotsson (C)

Vice ordförande Centerpartiet Västerbotten