Nu upphör de orimliga kompetensutvisningarna

Sverige har länge haft problem med orimliga kompetensutvisningar. Centerpartiet har varit drivande i att lösa frågan och nu presenteras äntligen ett förslag på lagändring, som kommit på plats tack vare Januariavtalet.

– Problemen med kompetensutvisningar får äntligen ett slut. Under många år har personer som arbetat i Sverige utvisats på grund av obetydliga fel i arbetsvillkoren. Vi är väldigt glada att det upphör, säger Jonny Cato, migrationspolitisk talesperson.

Kompetensutvisningar har varit ett problem i Sverige under flera år, där personer som arbetat och haft arbetstillstånd i flera fall har utvisats på grund av obetydliga fel. Genom Januariavtalet var Centerpartiet med och drev igenom att problemet skulle lösas. Nu har den lösningen presenterats, genom ett förslag om att ändra lagstiftningen.

– Sverige behöver arbetskraftsinvandring. Kompetensutvisningarna har tyvärr påverkat Sveriges möjlighet att attrahera internationell kompetens. Att vi nu löser problemet är centralt – både för Sverige och för svenska företag, säger Jonny Cato.

Genom Januariavtalet påbörjades processen med att ta fram en lösning, som nu presenteras som lagförslag. Problemet har i huvudsak varit att personer som arbetat i Sverige i två år och ansökt om förlängning av arbetstillståndet fått avslag på grund av små brister i arbetsvillkoren. Med det här förslaget kan vi äntligen få ett slut på problematiken.

– Framåt behöver ännu mer göras på området, både för att attrahera fler talanger att komma till Sverige men också underlätta för arbetskraftsinvandrarna under den tid de arbetar här, säger Jonny Cato.