Återinför klimatbonusen – men inte för de dyraste bilarna
Centerpartiet vill återinföra klimatbonusen som regeringen slopat, men bara för elbilar och laddhybrider som kostar mindre än en halv miljon. Förslaget är en del av Centerpartiets budgetförslag och beräknas kosta omkring 2miljarder kr.
– Fler i Sverige måste ha råd att välja en fossilfri bil, inte färre. Nu måste regeringen tänka om och se till att vi tillsammans kan nå klimatmålen, säger Martin Ådahl, ekonomisk-politisk talesperson.
Centerpartiet vill återinföra den klimatbonus för elbilar, laddhybrider och gasbilar som regeringen helt slopade i november. Genom att justera bonusen, så att den endast gäller för bilar som kostar under en halv miljon kronor, blir verktyget mer rättvist och träffsäkert.
– Klimatbonusen är ett av våra viktigaste klimatverktyg. Många familjer som ville göra rätt för klimatet kände sig lurade när regeringen över en natt drog tillbaka bonusen, och nu har de inte längre råd med ett klimatsmart alternativ, säger Martin Ådahl.
Slopandet av klimatbonusen har mötts av stark kritik från många håll, inte minst eftersom det gjordes över en natt och utan förvarning. Nu riskerar Sverige att öka utsläppen från våra transporter och missa klimatmålen för 2030.
– Vi kan inte ha en regering som medvetet ökar Sveriges utsläpp. Vi har precis nått fram till att hälften av alla nyköpta bilar är fossilfria, det vore tragiskt om Sverige tappar vår roll som föredöme i klimatfrågan. Samtidigt är det fullt rimligt att justera klimatbonusen så att det gynnar de familjer som annars inte har råd, säger Martin Ådahl.
Centerpartiet vill i sitt budgetförslag se en återinförd klimatbonus för elbilar, laddhybrider och gasbilar från och med 1 januari 2023. Det justerade verktyget ska innebära 50 000 kr som högsta bonus för en ren elbil, med ett tak där bara bilar som kostar mindre än 500 000 kr skulle ha rätt till en bonus.