Stoppa utslagningen av elever – öppna upp yrkesprogrammen för fler

Varje år går över 1 000 elever i Sveriges utsatta områden ut ur skolan utan behörighet till gymnasiet. Dessa elever riskerar att hamna i klorna på gängkriminella. Med dagens betygssystem är vägen till vidare utbildning stängd för dessa elever.

– Regeringen borde snarast ta bort den hårda godkänt-gränsen för yrkesprogrammen och ge dessa elever en chans att plugga vidare, säger Niels Paarup-Petersen, skolpolitisk talesperson.

Enligt nya siffror som Centerpartiet har tagit fram, med hjälp av statistik från Skolverket, gick i år 1 177 elever i utsatta områden ut årskurs 9 utan behörighet i gymnasiet. Elever som löper en mycket större risk för att bli rekryterade in i gängkriminalitet.

– I de särskilt utsatta områdena är det nästan var tredje elev som inte får behörighet till gymnasiet och därmed utesluts från vidare utbildning. Det skapar ett skrämmande stort rekryteringsunderlag för gängen, säger Niels Paarup-Petersen.

De utsatta områdena har gemensamt att det finns svåra sociala förutsättningar, men i varierande grad. Arbetslösheten är stor och kriminella har stor inverkan på lokalsamhället. Socialstyrelsen konstaterar att ”Skolmisslyckanden är också en stark riskfaktor för framtida negativ utveckling såsom självmordsbeteende, missbruk och kriminalitet”. Centerpartiet vill därför göra det möjligt för elever utan gymnasiebehörighet bli antagen till ett yrkesprogram på gymnasiet.

–Sammantagit har vi ett betygssystem som skapar en enorm och onödig utslagning. Ändå vill regeringen inte ens överväga att se över den hårda godkänt-gränsen, säger Niels Paarup-Petersen.

Dagens betygssystem har förvärrat de negativa effekterna för elever som inte uppnår kraven för behörighet till gymnasiet. Idag finns det väldigt få alternativ för den grupp som inte når behörighet. Centerpartiet vill därför ta bort dagens godkänt-gräns för yrkesprogrammen och låta den gälla enbart för de som vill ha högskolebehörighet. I stället för dagens system – där en hård gräns baserat på betyget E – bör meritpoängen i stället avgöra vilka elever som får plats på olika yrkesutbildningar.

– Läget är akut i svensk skola och i kampen mot gängen. Det måste finnas höga krav, höga förväntningar och bra stöd till alla elever att nå sin högsta nivå. Men en återvändsgränd kan inte vara samhällets enda svar till de elever för vilka dagens hårda godkänt-gräns är omöjlig att uppnå, säger Niels Paarup-Petersen.

Rapporten är framtagen med hjälp av statistik från Skolverket.

Ladda ner hela rapporten här , 541.4 kB.