Centerpartiet vill se krafttag mot omvändelseförsök

Centerpartiet kräver att en ny utredning tillsätts för att se över hur en kriminalisering av omvändelseförsök av hbtqi-personer skulle kunna se ut. Dessutom behöver demokrativillkoret skärpas så att inga statliga medel betalas ut till organisationer som ägnar sig åt detta.

– Frågan om omvändelseförsök måste behandlas med större vikt. Vi ser hur frågan blir ett allt större problem, och det är oerhört många i Sverige som berörs, säger Muharrem Demirok i en intervju med Ekot.

Nästan var femte ung hbtqi-person har upplevt att någon försökt påverka deras sexuella läggning, könsidentitet eller könsuttryck, enligt en rapport från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF. Fem procent har utsatts för allvarligare försök till omvändelse. Exempelvis genom medicinering, gruppterapi, böner, exorcism, hot eller våld. Det kan även handla om tvångsgifte eller att bli förd ut ur landet.

Centerpartiet kräver nu att regeringen tillsätter en utredning som undersöker hur en kriminalisering av omvändelseförsök, eller annat fullgott rättsligt skydd, skulle kunna se ut då den tidigare utredningen, SOU 2023:17, inte utrett frågan tillräckligt.

– Många människor blir utsatta i nära familjerelationer, det vill säga genom påtryckningar i det tysta. Därför behöver vi se över hur en eventuell kriminalisering skulle kunna se ut, säger Muharrem Demirok.

I dag betalas även statligt stöd ut till kyrkor, samfund, församlingar och andra närliggande verksamheter baserat på att vissa krav uppfylls. Regeringen drev under våren igenom en lag där det framgår att omvändelseförsök som riktas mot unga utgör exkluderingsgrund, medan omvändelseförsök riktade mot vuxna inte nämns. Centerpartiet kräver att regeringen ser över och skärper demokrativillkoret för att skydda alla hbtqi-personer, oavsett ålder.

– Vi vill att det ska bli tydligt att organisationer, samfund, församlingar och kyrkor som ägnar sig åt omvändelseförsök ska bli av med allt statligt stöd, och vi vill tydliggöra att omvändelseförsök inte är en fråga som enbart ska beröra unga, säger Muharrem Demirok.

Ta del av hela inslaget på SR.se