Dags att slopa skolans hårda godkäntkrav

I samband med att Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok idag sommartalade på Mariedals trädgårdscafé i Stockholm presenterade han ett förslag om att ta bort den hårda godkäntgränsen i grundskolan. Syftet är att stoppa utslagningen i den svenska skolan, så att även de som har fått betyget F ska ha möjlighet att söka sig vidare till gymnasiets yrkesprogram.

– Det är dags att göra upp med det svenska betygssystemet, en gång för alla. Det är dags för mer varm liberalism som tar skolan på allvar, säger Muharrem Demirok.

I dag stänger Sveriges betygsystem ute vart femte barn från vidare studier vid något av gymnasiets nationella program. Enligt Skolverket handlar det om ungefär 16 000 elever som årligen lämnar grundskolan utan att vara behörig för fortsatta studier.

– Vi har en betygsmodell, kriterier och mål som är så högt lagda att elever inte har förutsättningarna att fixa dem. Många som har svårt för den mycket teoretiska skolan trivs oerhört bra när de kommer in på ett mer konkret och praktiskt yrkesprogram, säger Muharrem Demirok.

Centerpartiet vill nu slopa det hårda godkäntkrav som finns i grundskolan, där underkänt i ett visst antal betyg, eller i vissa ämnen, idag helt stänger dörren för gymnasiestudier. Även de som fått betyget F ska ha möjlighet att söka sig vidare till gymnasiets yrkesprogram.

– Vi kan inte ha ett betygssystem som leder till utanförskap och sociala problem. Vi är därför beredda att som ett första steg slopa den hårda godkäntgränsen. Det vill säga kravet på att du ska vara godkänd i ett visst antal ämnen för att över huvud taget kunna söka till gymnasiet, säger Muharrem Demirok.

I dag underkänner Sverige flest elever i Europa. Dubbelt så många som Estland och Rumänien, fem gånger fler än genomsnittet i EU och tio gånger så många som Danmark och Finland, trots likvärdiga resultat i PISA-mätningar. Samtidigt är bland annat betygsutredare och majoriteten av Sveriges lärare överens om att F inte ska hindra vidare utbildning.

– Förslaget vi lägger fram handlar inte om att slopa betyg, eller om att sänka kraven i svensk skola. Vi vill låta intaget till gymnasiala yrkesprogram ske på meritpoäng, precis som idag, också för de som inte når godkäntgränsen, säger Muharrem Demirok.