Centerpartiet kräver parlamentarisk kommitté om betygsystemet

Centerpartiet kräver tillsammans med Miljöpartiet att regeringen tillsätter en parlamentarisk kommitté om betygsystemet. Syftet är utvärdera, och föreslå hur dagens betygsystem, som i dag stänger ute tiotusentals elever årligen från vidare gymnasiestudier, kan förändras.

– Skolministern har öppnat dörren för det som både betygsforskare och Centerpartiet har påpekat under lång tid. Nu är det upp till bevis om Liberalerna lever upp till sitt självutnämnande som skolparti, säger Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson.

Under en pressträff krävde Centerpartiet och Miljöpartiet att regeringen tillsätter en parlamentarisk kommitté för att se över betygsystemet. Detta kommer att göras med ett utskottsinitiativ som gemensamt läggs av partierna. Partierna föreslår att kommittén ska ledas av Magnus Henrekson, som leder nuvarande betygsutredning, och bygga vidare på denna. Enligt kravet ska kommittén påbörjas efter betygsutredningens slutsatser, i slutet av februari.

– Det är glädjande att regeringens egen betygsutredning är på väg att föreslå ett slopande av den hårda godkännandegränsen. Men förändring måste ske omgående. Inte en enda årskull till ska få slås ut på det här sättet, säger Niels Paarup-Petersen.

De senaste tio åren har över 160 000 elever lämnat nian utan behörighet till gymnasiet, och bara i år gick nästan 20 000 elever ut nian utan gymnasiebehörighet. Det visar nya siffror från Skolverket.

– Det är en fruktansvärt sorglig utveckling som gör mig ledsen, men framförallt förbannad, eftersom att det till stor del beror på att vi har ett betygsystem som lett till en systematisk utslagning av elever, säger Niels Paarup-Petersen.

Centerpartiet och Miljöpartiet betonar att betygsystemet aldrig får bli beroende av styrande mandat, och att förändringen som nu behöver ske ska vara långsiktig.

– Vi kommer att vänta med spänning, inte med tålamod, på att Tidöregeringen genomför en förändring av betygssystemet, avslutar Niels Paarup-Petersen.