Besvikelse över uteblivna infrastruktursatsningar trots nödvändig övergång till balansmål
Idag presenterade överskottsmålskommittén sina slutsatser. Med en bred överenskommelse mellan C, S, M, KD, L och SD sätts ett reviderat finanspolitiskt ramverk med ett balansmål istället för som tidigare ett överskottsmål för statens finanser.
– Centerpartiet är positiva till ett balansmål, men är kritiska till att de pengar som nu frigörs inte reserveras för infrastruktursatsningar, säger Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson för Centerpartiet.
Vart åttonde år ser en parlamentarisk kommitté över det finanspolitiska ramverket. Kommittén ser över målnivån för det offentliga sparandet, analyserar hur en eventuell förändring av målnivån förhåller sig till övriga delar av ramverket samt analyserar om ramverket behöver anpassas för att möjliggöra en effektivare stabiliseringspolitik.
Nu har överskottsmålskommittén gått i mål och presenterat sina slutsatser. Centerpartiet ställer sig tillsammans med S, M, KD, L och SD bakom målnivån och skrivelsen. V och MP reserverar sig till förmån för ett underskottsmål.
– Vi har arbetat hårt för en bred överenskommelse där vi tar ansvar för Sveriges statsfinanser och en fortsatt låg statsskuld. Ett balansmål är det kloka valet för Sverige just nu, säger Martin Ådahl.
Samtidigt som vi försäkrar oss om att ha en låg statsskuld måste vi säkerställa satsningar på svensk infrastruktur. Sverige står med en enorm underhållsskuld inom trafikinfrastruktur. Vi ser vägar fulla med potthål och tåg som står stilla.
– Centerpartiet är besvikna över att de pengar som frigörs när vi går från överskottsmål till balansmål inte reserveras för att rädda järnvägar och vägar. Det är en missad chans att få hela Sverige att funka, säger Martin Ådahl.
Sveriges infrastruktur som en gång var vår styrka är idag eftersatt och bortprioriterad, vilket har fått ödesdigra konsekvenser och en underhållsskuld som kommer bestå under en lång framtid. Det drabbar näringsliv, arbetsmarknad, klimatomställningen och även försvaret, där Sverige måste klara nya Nato-krav.
– Där resurserna mest av allt brister är järnvägen, som måste vara ryggraden i ett hållbart transportsystem, inte bara för tågresenärer utan även för godstrafiken. Tyvärr verkar Tidöregeringen oförstående inför järnvägens betydelse för att stärka svensk industri och konkurrenskraft, säger Ulrika Heie, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet och ordförande i trafikutskottet.
En bra sak med den nya överenskommelsen är dock att det på Centerpartiets initiativ skapas ett nytt uppdrag att följa upp statens infrastrukturinvesteringar för Finanspolitiska Rådet.
– Finanspolitiska rådet får nu i uppdrag att följa upp statens infrastrukturinvesteringar och underhållsskulden. Så kan vi mycket bättre följa upp statens infrastrukturkapital framöver och undvika ännu större utgifter i framtiden, säger Martin Ådahl.
Överskottsmålskommitténs betänkande lämnas över till regeringen den 15 november och förändringarna införs 1 januari 2027 för perioden 2027-2034.